Odlomak

Uvod

Etika se određuje kao nauka o moralu ili etosu. Potiče od grčke reci ethos ili običaj, odnosno etika. U filozofiji se vezuje za istraživanje i procenivanje moralnih vrednosti onoga što je dobro ili ono što nije dobro, šta treba i šta ne treba da bude. Etika je grana filiozofije morala koja se bavi moralnim sudovima, standardima i pravilima ponašanja. Etika proučava moral. Moral je izraz koji se koristi za označavanje onih postupaka i delatnosti čija je ispravnost ili pogrešnost od značaja; pravila koja vladaju tim delatnostima; i vrednosti koje te delatnosti i postupci usađuju, neguju i primenjuju.

U svom najopštijem smislu, etika je sistematično nastojanje da se naše individualno i naše društveno moralno iskustvo učine smisaonima tako što će se odrediti:

  • pravila koja treba da vladaju ljudskim ponašanjem
  • vrednosti dostojne stremljenja i
  • karakterne crte koje zaslužuju da u životu dođu do izražaja

Dok antropologija, psihologija i sociologija opisuju kako se ljudi ponašaju, etika propisuje kako treba da se ponašaju. Moralna ispravnost ljudi i njihovo ponašanje u skladu sa normama takođe je jedna oblast etičkih proučavanja. Etika je glas razuma koja podseća čoveka i pokušava da ga obaveže na neke propisane norme ponašanja. Te norme se smatraju ispravnim a sve što je suprotno od toga podpada pod loše ili zlo. Naravno, prisutnost teorije etičke relativnosti ne treba da nam stvara zabunu, jer određene situacije ne bi smele da budu relativne bez obzira na udaljenosti i različitosti shvatanja. Poslovna etika i upravljanje ljudskim resursima kod nas trenutno dobija na velikom značaju. Promenom sistema mora doći do promene vrednosti i celokupnog društvenog ponašanja. Ljudski resursi su najvažniji segment svake organizacije. Njihovo regrutovanje i selekcija moraju biti dobro organizovani. Nedostatak poslovne etike vraća u anarhiju. Odgovornost za ljudske resurse imaju primarno menadžeri svih nivoa, oni realizuju politiku preduzeća i postavljaju norme ponašanja neophodne za uspešno obavljanje posla. Poslovna etika je jedan od segmenata proučavanja etike, a upravljanje ljudskim resursima neodvojiv deo iste.

 

 

 

Opšte karakteristike poslovne etike

Kada se kaže poslovna etika najčesće se misli samo na opšte ponašanje na radnom mestu a ovaj termin ima zaista mnogo šire značenje od ovog. Pod poslovnom etikom se podrazumevaju principi i pravila ponašanja zasnovani na opštoj i poslovnoj kulturi, koji dominiraju u interpersonalnoj komunikaciji. Poznavanje tih principa i pravila od značaja je za razumevanje modela civilizacijskog ponašanja, koji se opet nalaze u određenoj zavisnosti od opštih kulturnih obrazaca ali i etničkih i verskih osobenosti. Pod poslovnom etikom se podrazumeva i poslovna komunikacija koja je nastala iz odnosa poslovne kulture i etike u poslovanju. Poslovna kultura je od značaja, jer se temelji na opštoj kulturi, kulturi govora i lepog ponašanja i kulturi usmene i pismene komunikacije. Sve je to važno za kontakt poslovnih partnera, iako se čini da su odnosi sa javnošću važniji element poslovnog komuniciranja. Pod poslovnom etikom se podrazumevaju i vrednosti moralnog ponašanja, kao i norme etničkog ponašanja pretočene u kodeks profesionalnog ili poslovnog ponašanja ili u poslovni bon-ton.
Dakle, predmet poslovne etike je skup moralnih pravila ponašanja u svim poslovnim aktivnostima usmerenim ka uspešnom i profitabilnom biznisu. Norme su utemeljene na vrednostima koje se zasnivaju na osnovnim etičkim principima, njihov sadržaj se izražava sudovima o dobrom i lošem, uspešnom i neuspešnom poslovnom ponašanju, a njihov cilj je da se svi učesnici u poslovnim procesima obavežu na etičko ponašanje.
Poslovna etika proučava primenu ličnih normi na aktivnosti i ciljeve komercijalnih preduzeća. To nije poseban moralni standard, već studija o tome kako poslovni kontekst postavlja svoje jedinstvene probleme pred moralnu ličnost koja je predstavnik tog sistema. Poslovna etika nije nekakva posebna etika koja sputava biznis na način na koji se to ne dodađa drugim ljudskim i društvenim organizacijama i pregnućima. Niti dozvoljava biznisu da radi ono što nije dopušteno na drugim područjima života. Ona je opšti deo etike i samo u okviru tog šireg kruga može da se shvati kako treba. Poslovna etika predstavlja oblik primenjene etike i odnosi se na promišljanje o moralnosti poslovanja. Poslovnu etiku mogli bismo da definišemo kao zakonodavstvo koje preduzeće samo sebi propisuje kako bi regulisalo svoj poslovni život. Prema Veleskezu, poslovna etika se koncentriše na primenu moralnih standarda naročito u oblastima poslovne politike, poslovnih institucija i poslovnog ponašanja”.
Poslovno ponašanje (poslovni bon-ton i poslovna etika ) su osnova poslovne efikasnosti na koje savremeni biznis mora da obrati pažnju. Ponašanjem se stvaraju i izgrađuju međuljudski odnosi. Rezultat međuljudskih odnosa nije ni proizvod ni usluga, več imidž i ugled. A ugledu firme treba posvetiti mnogo pažnje, jer se radi o apstraktnoj aktivi koja predstavlja značajan sastavni deo konkurentske snage biznisa. Dobri odnosi sa partnerima i strankama su značajna aktiva za spoljni bonitet svake firme. Pod poslovnom etikom se podrazumeva i organizaciona ili korporativna kultura, koja se odnosi na pravila etičkog ponasanja, osnovne vrednosne sisteme, etičke principe i specifična etička pravila koja kompanija nastoji da primeni. Tu projektovani elementi korporativne kulture, u vidu pravila ponašanja koja treba primeniti i ostvariti, jesu držanje obećanja, dobronamernost, pomoć drugim ljudima, poštovanje drugih ljudi i poštovanje vlasništva. Iz tih elemenata nastala su moralna pravila koja treba da sledi kompanija i etičke norme, koje determinišu način ponašanja. Poslovna etika je veoma široka oblast a jedan njen deo se bavi upravljanjem ljudskim resursima, zato je bilo izuzetno važno bar ukratko opisati poslovnu etiku kako bi imali uvid u njihov celokupan odnos.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari