Odlomak

Uvod

Predškolska pedagogija je pedagoška disciplina koja se bavi proučavanjem vaspitanja i obrazovanja dece predškolskog uzrasta u institucionalnom (društvenom) i porodičnom kontekstu. U početnim stadijumima izdvajanje u posebnu disciplinu, predškolska pedagogija ( tzv. predškolsko vaspitanje) je koncipirana kao primenjena nauka ili kao preskritivni praktikum izveden iz opštih naučnih znanja i teorija o razvoju, ponašanju i učenju u ranom uzrastu. Danas preovlađuju tendencije da se predškolska pedagogija koncipira kao kritička teorija prakse institucionalnog i porodičnog vaspitanja male dece koja istovremeno istražuje i menja svoj predmet – praksu predškolskog vaspitanja. Osnovne funkcije predškolske pedagogije sastoje se u utvrđivanju pravilnosti u pomenutim pojavama. Budući da se bavi vaspitanjem kao namernom i svrsishodnom delatnošću određenom normama u skladu sa kojima se utiče na dečiji razvoj, predškolska pedagogija se ubraja u razvojnom – normativne naučne discipline. Za razliku od niz prirodnih nauka koje samo opisuju postojeće situacije egzaktno utvrđujući uzročno – posledične veze među pojavama radi njihovog tumačenja ,nauke o čoveku među kojima je i pedagogija , su specifične jer na zbivanja u njihovom domenu, odnosno na ponašanje ljudi utiču njihovi motivi koje treba objašnjavati. To podrazumeva planski i sistematski uticaj na vaspitne pojave kao i predviđanje posledica ovog delovanja uz preuzimanje svog dela odgovornosti kad su one u pitanju. Predškolska pedagogija se, osim toga, stara o ponašanju naučnih saznanja i dostignuća u praksu, prateći rezultate koje se u njoj postižu, što joj obezbeđuje povratnu informaciju za unošenje korekcija i dalje unapređivanje teorije i prakse predškolskog vaspitanja. Predškolska pedagogija predstavlja ključnu disciplinu za pripremu budućih pedagoga i vaspitača. Zbog toga od nje treba da se povezuju u skladan sistem naučno stečena i proverena saznanja o vaspitanju dece ranih uzrasta potrebna ovim stručnjacima za promišljanje i razumevanje posla kojim se bavi i za njegovo uspešno obavljanje. Predškolska pedagogija je namenjena kako vaspitačima i predškolskim pedagozima tako i svima ostalima koji se sa raznih aspekata bave problematikom odrstanja predškolske dece.
Nastavni predmet naziva se predškolska pedagogija. Sadržajem ovog predmeta u školama za vaspitače obuhvaćeni su pre svega oni aspekti ove naučno – nastavne discipline koji se odnose na rad u dečijem vrtiću, za koji se pripremaju njihovi studenti. Zasluga za konstituisanje predškolske pedagogije kao naučne discipline u okviru sistema pedagoških disciplina kakav se razvijao kod nas ne sumljivo pripada dr Aleksandri Marjanović i njenim postavkama prema kojima se predškolska pedagogija određuje kao teorijska osnova i sistem naučnih činjenica o vaspitanju predškolske dece. Predškolsa pedagogija je pedagoška disciplina koja proučava specifičnosti vaspitnog procesa dece ranog uzrasta tj. od rođenja do polaska u školu. Taj period se u predškolskoj periodizaciji naziva predškolskim periodom pa se s toga pedagoška disciplina koja se bavi proučavanjem vaspitanja dece ovog perioda naziva predškolskom pedagogijom. On se deli na dve osnovne uzrasne etape:

1) rano detinjstvo-od rođenja do tri godine
2) predškolski period-od tri do sedam godina.

Postoje značajne razlike u shvatanjima vaspitnih mogućnosti, odnosno organizovanog vaspitnog rada u periodu od rođenja do sedam godina.
S obzirom da predškolska pedagogija proučava vaspitanje predškolskog deteta ne može se zanemariti opšte pedagoške zakonitosti i znanja koja pruža opšta pedagogija o ciljevima i zadacima predškolske pedagogije.

Rating: 4.5/5. From 2 votes.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari