Odlomak

UVOD
Svuda u svijetu, sve veći broj ljudi uspeva da ostvari svoje snove kroz sopstveni biznis. Mada je nivo preduzetničke aktivnosti, poslije pucanja „Internet balona” (kada su Internet kompanije doživjele strahovit rast i njihove cijene na berzi dostigle enormne razmjere, poslije i kraha jednog broja kompanija, došlo je dostabilizacije na berzi i pada u nivou preduzetničke aktivnosti), nešto opao, razvoj preduzetništva i dalje predstavlja jedan od najznacajnijih trendova u svijetu.
Svake godine, samo u SAD npr., se stvori od 3 do 4,5 miliona novih malih i srednjih preduzeća, odnosno, novo preduzeće nastaje na svakih 12 sekundi. Nivo zainteresovanosti za preduzetništvo je veoma visok u svim starosnim grupama. Od ljudi koji započinju biznis, 84% to rade po prvi put u svom životu. Ovakav rast preduzetničkog duha je jedan od najznačajnijih ekonomskih dogadaja u novijoj ekonomskoj istoriji. Svuda u svijetu, ovi novi ekonomski „heroji”, mjenjaju biznis sredinu i igraju veoma značajnu ulogu u ekonomijama svojih zemalja. Mnogo bolje od velikih kompanija, ovi „mali džinovi” inoviraju proizvode i usluge, pomjeraju tehnološke granice, otvaraju nova radna mjesta.
Mala i srednja preduzeca (MSP) predstavljaju vodeću snagu u ekonomskom razvoju zemlje. Ona jačaju ekonomiju na više razlicitih nacina: stimulišu promjene u biznis okruženju kroz proces kreativne destrukcije, predstavljaju najveći izvor inovacija, najveći su generator novih radnih mjesta i zahvaljujući razvoju Interneta i telekomunikacija, sve više doprinose daljoj globalizaciji biznisa.
Upravljanje preduzećima u savremenim uslovima poslovanja podrazumijeva determinisanje adekvatnog sistema mjera performansi. Sistem mjera performansi povezuje strategiju preduzeća sa tekućim poslovanjem, pruža relevantne informacije o ostvarivanju ciljeva u okviru konkurentskih strategija i ukazuje na područja gdje su neophodna poboljšanja.

1. PREDUZETNIK, POJAM
Preduzetnik je pokretacka sila preduzetničkog procesa – pojedinac, koji stvara vrijednost i u tom procesu preuzima rizik gubitka novca, vremena ili nekog drugog oblika vrijednosti proizvoda ili usluge.
Preduzetnistvo i preduzetnike povezujemo uglavnom sa biznisom i to onim privatnim i kazemo da su preduzetnici oni pojedinci koji imaju sopstvene firme, njima upravljaju i od toga zive. Ipak, pojam preduzetnistva daleko je siri. Preduzetnistvo predstavlja nacin razmisljanja i nije usko vezan samo za biznis. U svakoj djelatnosti, svakom preduzeću, bez obzira na veličinu i vlasništvo, preduzetničko razmisljanje je vrlo važno. Ono se vezuje uz kreativnost, sistematski pristup problemu, proaktivnost.
Preduzetnici su ljudi koji preuzimaju inicijative i donose promjene u okruzenja u kojima zive i rade. Brojni su stereotipi i mitovi o preduzetnistvu i pre-duzetniku kao nosiocu preduzetničkog procesa.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari