Odlomak

Uvod

Strukturne promene predstavljaju trend današnjice. Benčmarking, kao tehnika učenja na tuđim iskustvima, predstavlja moćno sredstvo za unapređenje konkurentske sposobnosti domaćih preduzeća i uključivanje u tokove globalne ekonomije. Kao rešenje za unapređenje poslovanja naših preduzeća može se smatrati implementacija inostranih iskustava i unapređivanje znanja u funkciji unapređivanja kvaliteta poslovanja i postizanje konkurentske prednosti. Koncept benčmarkinga ima izuzetno važno mesto, jer predstavlja najjednostavniji put do postizanja najbolje prakse, kao preduslov poslovnog uspeha. Ostvariti efikasno poslovanje visokim kvalitetom proizvoda u uslovima enormne konkurencije i svetske ekonomske krize jeste izazov, veština, umeće i vrlina.

 

 

 

Pojam i definicija benčmarkinga

Benčmarking predstavlja sistematski i kontinuirani proces merenja, proces kontinuiranog merenja i upoređivanja poslovnih procesa jedne organizacije u odnosu na poslovne procese lidera bilo gde u svetu radi dobijanja informacija koje će pomoći organizaciji da preduzme akciju za poboljšanje svojih perfomansi.Benčmarking predstavlja etalon, standard kavliteta. Koristi se na strategijskom nivou za utvrđivanje standarda za učinke u odnosu na četiri prioriteta korporacije (zadovoljstvo kupaca, motivacija i zadovoljstvo zaposlenih, tržišno učešće i prinos na sredstva), a na operativnom nivou radi shvatanja najbolje prakse ili procesa koji pomažu drugima da ostvare najbolji učinak.Korporacija Xerox izvršila je analizu i poređenje vlastitog poslovanja sa novom konkurencijom. Rezultati su pokazali sledeće:

 

  • odnos indirektnog i direktnog broja zaposlenih u Xeroxu bio je duplo veći nego kod direktnih konkurenata
  • broj dobavlljača za proizvodnju bio je devet puta veći
  • škart na linijama za montažu bio je deset puta veći
  • vreme od proizvodnje do lansiranja novog proizvoda na tržište bilo je dva puta duže
  • kvarovi na sto mašina bili su sedam puta brojniji.

 

 

 

Vrste benčmarkinga

Benčmarking je kontinuirani proces identifikacije, razumevanja i prilagođavanja proizvoda, usluga, opreme i postupaka kompanija s najboljom praksom u cilju poboljšanja sopstvenog poslovanja. Objekat benčmarking istraživanja je deo kompanije na koji se primenjuje proces benčmarkinga, u cilju poboljšanja.Objekti istraživanja mogu biti različiti: proizvodi, metode, usluge, peformanse ili poslovni procesi. Cilj poređenja je određivanje najbolje prakse i primera, koji bi se preneli u kompaniju. Kompleksnost istraživanja zavisi od objekta istraživanja, a po pravilu, najjednostavnija istraživanja su za proizvode, a najkompleksnija za poslovne procese.Benčmark je izabrani primer, najbolja praksa sa kojom se poredi objekat. U svetskoj literaturi postoje različite podele benčmarkinga. U najopštijem smislu, benčmarking se može podeliti na:

  • interni,
  • konkurentski,
  • funkcionalni i
  • generički.

 

 

 

Interni benčmarking

Interni benčmarking podrazumeva istraživanje u sopstvenoj kompaniji, u cilju poređenja poslovnih procesa različitih organizacionih celina. Ovo je moguće u velikim kompanijama, koje imaju više organizacionih celina, jasno definisanu organizacionu strukturu i hijerarhiju rada, i mrežu dislociranih filijala. Interni benčmarking polazi od pretpostavke da je poslovni proces u jednom delu kompanije uspešniji u odnosu na druge delove.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari