Proces stvaranja vrednosti u tržišnoj privredi ostvaruje se aktivnošću velikog broja privrednih subjekata. Privredni subjekti su pojedinci ili društvene grupe koje samostalno donose privredne odluke i u skladu sa njima organizuju svoju privrednu delatnost. Preduzeće je osnovni subjekt tržišne privrede. Kao osnovni privredni subjekt koji se javlja u vrlo različitim oblicima, obavlja specifične delatnosti i razlikuje se po brojnim drugim karakteristikama preduzeće se može različito definisati. Različite definicije preduzeća odražavaju različita shvatanja preduzeća ili različite karakteristike pojedinih oblika preduzeća.

U želji da se istaknu bitne karakteristike preduzeća, zajedničke svim preduzećima, preduzeće se može definisati na sledeći način: “Preduzeće je samostalna organizacija ekonomskih resursa koja transformišući uložene resurse u rezultate stvara vrednost u cilju ostvarenja profita.” Ova definicija ukazuje na sledeće bitne karakteristike preduzeća. Prvo, preduzeće je samostalan ekonomski subjekt. Drugo, preduzeće je organizovana celina u kojoj se uspostavljaju brojni odnosi između ekonomskih resursa. Treće, preduzeće stvara vrednost transformišući (pretvarajući) uložene resurse u rezultate u cilju ostvarenja profita.

Sva preduzeća koja posluju u savremenoj privredi mogu se podeliti na proizvodna i uslužna. Osnovni cilj postojanja proizvodnih preduzeća je proizvodnja i prodaja proizvoda radi zadovoljavanja potreba kupaca tj. korisnika proizvoda, dok je osnovni cilj uslužnih preduzeća pružanje usluga korisnicima radi zadovoljavanja njihovih potreba.

Prijavi se

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte