Uvod

Cilj svake automobilske kompanije je minimiziranje troškova proizvodnje ili poslovanja i maksimiziranje profita. Prema tome i aktivnosti marketinga i prodaje su presudne kako bi kompanije postigle što bolje rezultate na tržištu. Aktivnosti marketinga se baziraju na analizi domaćeg i međunarodnog okruženja. Organizacije se sve više uključuju u međunarodne tokove, što je i posledica globalizacije koja u širem smislu podrazumeva povezivanje nacionalnih privreda u jedinstvenu svetsku privredu, pri čemu se takvo povezivanje nacionalnih privreda ostvaruje preko svetskog tržišta. (Rakita, 2009, str. 10.) Današnju automobilsku industriju karakteriše ulaganje i ugradnja elektronskih uređaja u automobile, pri čemu je posebno akcenat stavljen na bezbednost i smanjenje potrošnje i zadovoljenje normi o izduvnim gasovima, pa se shodno tome veliki broj proizvođača automobila trudi da bude vodeći u ovom polju. Ne može se zamisliti moderna automobilska industrija bez kooperacije između poslovnih partnera, ulaganja u nove tehnologije, i preuzimanja od strane drugih proizvođača.

Prolazeći kroz razne krize automobilska industrija beleži rast na globalnom nivou od svoga nastanka, tako da je čini interesantnom za uvođenje novih tehnologija, kao i za primenu novih marketing strategija bez koje se ne može zamisliti uspešno poslovanje danas. Međutim u današnje vreme, automobilska industrija nalazi se trenutno u najtežoj situaciji poznatoj u skorijoj istoriji. Pošto su prebrodili teških nekoliko godina od 2009-2012., proizvođači automobila su bili spremni za nove poduhvate. Automobilski stručnjaci kažu da je najveća dilema kako da se među kupcima ponovo podstakne entuzijazam za kupovinu automobila. Lakše odobravanje kredita i novi rast svetske privrede mogao bi da pomogne proizvođačima da delimično nadoknade gubitke. Istovremeno, oni se trude da novim modelima ponovo privuku kupce. Automobilske kompanije danas deluju u dinamičnim i promenljivim tržišnim uslovima što zahteva primereno strateško upravljanje i praćenje faktora iz okruženja. Menadžeri trebaju na vreme da uoče prilike i opasnosti na automobilskom tržištu i stalno ocenjuju važnost uticaja konkurencije: konkurentsku snagu kupaca, konkurentsku snagu dobavljača, opasnost pojave novih konkurenata, opasnost pojave novih proizvoda. Cilj strateškog marketinga u auto-industriji je da pripremi auto kompanije za budućnost. Osim toga, cilj marketing strategije u auto-industriji je i efikasno zadovoljenje kupaca automobila i prilagođavanje različitim situacijama na ciljnim tržištima, kao temelj za postizanje i održavanje konkurentske prednosti. U radu će biti reči o mogućnostima pozioniranja kompanije Mercedes-benz na tržištu Rusije, otvaranjem nove fabrike, kao i da li je i koliko, takav poslovni plan izvodljiv u današnjim uslovima poslovanja.

 

 
1.    Opis kompanije Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je nemački proizvođač uglavnom luksuznih automobila. Deo je kompanije Daimler AG. Prvobitni naziv preduzeća bio je Daimler-Benz, a razgovrno se najčešće naziva Mercedes. Osim automobila, Mercedes-Benz proizvodi i autobuse, kamione, te dostavna vozila.
Počeci preduzeća potiču iz osamdesetih godina XIX veka, kada su Gotlib Dajmler i Karl Benc nezavisno izumeli automobile pokretane motorima s unutašnjim sagorevanjem. Dajmler je radio zajedno s Vilhelmom Majbahom, s kojim je izumeo i četverotaktni motor, u Kanštatu pokraj Štutgarta dok je Benc svoju radionicu imao u Manhajmu, te ne postoji zapis da su se oba izumitelja ikad upoznala.
Naziv Mercedes potiče iz 1900. godine kada je austrijsko-mađarski diplomat i trgovac automobilima Emil Jelinek od Dajmlerovog preduzeća naručio 36 automobila po ceni od 550.000 maraka i zatražio da se ih nazove po njegovoj kćeri Mercedes Jelinek. 1902. ime Mercedes je zaštićeno kao naziv marke dok je trokraka zvezda, koja simbolizira Dajmlerovu ideju o proizvodnji vozila za saobraća zemljom, vazduhom i vodom, kao zaštitni znak uvedena 1909., te se od 1910. njome označuju svi proizvodi preduzeća.
1926. Dajmlerova i Bencovo preduzeće se ujedinjuju u preduzeće nazvano Daimler-Benz AG iz čega nastaje današnji naziv Mercedes-Benz.
Dok se fokusiralo na proizvodnju kopnenih vozila, preduzeće je proizvodilo i motore za glisere, vojne i civilne vazduhoplove, pa čak i cepeline.
Iako najpoznatije po luksuznim limuzinama, preduzeće je razvilo i brojne sportske automobile kao što su kompresorskim motorom pokretan SSK iz 1929. razvijen od strane Ferdinanda Poršea pre nego što je osnovao vlastito preduzeće, te 300 SL, koji je 1954. započeo niz sportskih modela SL-klase.zila.

Prijavi se