Odlomak

UVOD

Cilj postojanja i poslovanja većine preduzeća je maksimiranje finansijskog rezultata uz ispunjavanje obaveza o roku plaćanja i naplatu potraživanja o roku dospeća1. Ostvarenje ovog cilja pretpostavlja postojanje podataka o tome kako se poslovanje odvija (da li napreduje, nazaduje ili stagnira), kao i ostalih podataka neophodnih za donošenje poslovnih odluka. Svrha postojanja upravljačkog računovodstva u preduzeću je pomoć rukovodstvu preduzeća da ostvari ciljeve koji su pred preduzeće postavljeni (a samim tim i pred njegovo rukovodstvo) – naime, kod donošenja poslovnih odluka rukovodioci kombinuju informacije o troškovima sa drugim netroškovnim informacijama, uključujući i lično prosuđivanje o poslovnim aktivnostima i njihovim nefinansijskim efektima.
Upravljačko računovodstvo je podsistem računovodstvenog informacionog sistema koji se, sa ciljem da pomogne rukovodstvu preduzeća u obavljanju njegovih aktivnosti u vezi sa donošenjem poslovnih odluka, bavi:

•    prikupljanjem, klasifikovanjem i sumiranjem poslovno-finansijskih podataka, kao i
•     pripremanjem, podnošenjem i interpretacijom računovodstvenih izveštaja isključivo za potrebe rukovodstva preduzeća.

S obzirom da je upravljačko računovodstvo podsistem računovodstvenog informacionog sistema, pre detaljnijeg definisanja upravljačkog računovodstva i određivanja njegovog položaja u okviru računovodstvenog informacionog sistema, prvo ćemo definisati računovodstveni informacioni sistem i njegov položaj u informacionom sistemu preduzeća.
 
1    Računovodstveni informacioni sistem i njegove komponente

Informacioni sistem preduzeća se prema funkcionalnim područjima deli na:

•    proizvodni informacioni sistem,
•    marketinški informacioni sistem,
•    računovodstveni informacioni sistem,
•    kadrovski informacioni sistem i dr.

U zavisnosti od konkretnog načina organizovanja ovo mogu biti samostalni informacioni sistemi unutar preduzeća ili delovi integralnog poslovnog informacionog sistema preduzeća.

Računovodstveni informacioni sistem je skup ljudi i opreme koji po određenoj organizaciji i metodama (procedurama) obavljaju prikupljanje podataka o nastalim ekonomskim promenama na imovini poslovno-računovodstvene celine (i drugih podataka i informacija bitnih za poslovanje preduzeća), vrše proveru njihove valjanosti i pouzdanosti, klasifikuju ih i obrađuju uz sastavljanje značajnih izveštaja, analiza i interpretacija ovih ekonomskih promena i prenose ih licima koja moraju doneti odluku ili dati ocenu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari