Odlomak

UVOD

Ako izuzmemo nove automobile i obavezne servise do isteka garantnog roka, možemo se zapitati koliko smo upoznati sa redovnim održavanjem prosječnog vozila, odnosno šta to spada u „servis“. Odgovor leži u tehničkom priručniku koji bi trebalo da ima svako vozilo kao obaveznu literaturu od strane proizvođača. No, stvarnost je obično drugačija.
Većina vlasnika vozila ne vodi dovoljno računa o redovnom servisiranju preporučenom od proizvođača. Dio prepušta to mehaničaru, a dio pokušava što više uštedjeti na vozilu obavljajući samo najnužnije popravke. Ipak, puno veći problem je neobavještenost i/ili neznanje vlasnika i dijela „mehaničara“ koji se bave tim poslom.
Neke činjenice koje su bitne za vlasnike automobila:
 Prosječan automobil ima 70 do 10 stavki koje treba provjeriti, promijeniti, podmazati ili nadopuniti
 Prosječan servis traje 8 i više radnih sati
 Servis podrazumjeva provjeru svega od krova do gume
 Najveća pažnja se prilikom servisiranja mora posvetiti kočionom sistemu, sistemu upravljanja, signalizaciji i dotrajalosti guma.
Dakle, servis je tekuće održavanje vozila u ispravnom stanju po svim elementima, za određeni broj pređenih kilometara koje je propisao proizvođač. Svi proizvođači su predvidjeli vijek trajanja ili dali garanciju na svaki dio ili sklop uz uslov da se ti dijelovi pravilno održavaju i koriste. Kvarovi nastali nestručnom upotrebom ne spadaju u servis i smatraju se popravkom.

1. Osnovnedjelatnosti servisa

Osnovnedjelatnosti servisa obuhvataju održavanje vozila starosti do 3 godine. U tom periodu najveći dio održavanja vozila otpada na redovno održavanje koje se sastoji od:

1. Zamjene motornog ulja
2. Zamjene filtera motornog ulja
3. Kontrole nivoa kočionog fluida
4. Kontrole nivoa rashladne tečnosti
5. Kontrole nivoa tečnosti servo upravljača
6. Zamjene pomoćnih remenskih prenosnika
7. Zamjene kočionih pločica

U zavisnosti od režima korišćenja automobila, kao i pređene kilometraže u početnom periodu eksploatacije (koji je kod većine proizvođača danas obuhvaćen garancijom) često je potrebno vršiti i ozbiljnije radove koji obuhvataju:

1. Zamjenu zupčastog remena, zatezača zupčastog remena, vodilica zupčastog remena, kao i pumpe za rashladnu tečnost;
2. Zamjenu kočionih diskova
3. Zamjenu amortizera

U početnom periodu eksploatacije vozila rijetke su značajnije havarije, ali se ipak dešavaju. Uzroci težih otkaza vozila su obično neadekvatno korišćenje, oštećenja nastala usled loših puteva (udarne rupe), neredovno servisiranje (posebno neredovna zamjena motornog ulja), kao i loš kvalitet goriva.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Mašinstvo

Više u Maturski Radovi

Više u Skripte

Komentari