Uvod
Shvatanja lokacije kao teorije menjala su se neprekidno pod uticajem raznih faktora i činilaca.Dospelost opštih saznanja i novih naučnih disciplina, a naročito uticaj nove tehnike i tehnologije, sve veća pokretljivostčinilaca proizvodnje i intenzivnija razmena iskustava i ideja, uticali su da se ubrzano menjaskala lestvica kriterijuma, kada je u pitanju lokacija. Svemu tome treba dodati još i uticaj društveno-ekonomskih promena, koji su jedan od bitnijih činilaca shvatanja i izbora lokacije.
Treba pomenuti i Internet tehnologiju koja pobija skoro sve teorije o lokaciji.Internet je lokaciju stavio u drugi plan, jer korišćenjem ove tehnologije nalazite se svuda i uvek.Globalna mreza je danas dostupna svima i njoj se u svakom trenutku može pristupiti (ako tehnički uslovi to dozvoljavaju) bez obzira na lokaciju.Sve je popularnija Internet trgovina čija je lokacija “na mreži”, a koju ćemo i spomenuti u radu.
I pored novih tehnologija, veliki broj potrošaca i korisnika usluga, ipak su pobornici tradicionalne kupovine, gde se proizvod može “opipati”, odnosno uživo videti ili čuti.
Ovaj rad ima za cilj da predstavi važnost odabira lokacije, jer u mnogim slučajevima lokacija igra ključnu ulogu u prodaji proizvoda ili usluga. Videćemo na primerima kako lokacija može biti jako bitan faktor i strategija u poslovanju firme. Pomenućemo i Internet, kao tehnologiju koja sasvim drugačije gleda na pojam lokacije i otvara čitav niz mogućnosti. Ipak, i mesto na Internetu je neka vrsta lokacije za koju se ulaže napor da se dođe do nje. Firma lokalizovana na mrezi, takođe mora da gradi svoj imidž i ugled, a svoje proizvode predstavi na što “opipljiviji” način.

 

 
Strategije lokacije
Kod izbora lokacije firme treba obratiti posebnu pažnjuna mnogo faktora.Izbor lokacije nijeisti za proizvodna preduzeća i trgovinska. Pod lokacijom se podrazumeva teritorijalni smeštaj preduzeća: geografski odnos premaodređenim saobraćajnicama, prema izvorima sirovina, energetskim izvorima, izvorima radnesnage, prema tržištu i slično; odnos prema određenom naselju – u samom naselju, na periferijinaselja ili izvan naselja; prostorni odnos između odvojenih delova jednog preduzeća, i slično.
Lokacija može da se tretira:

  • Kao lokacija u širem smislu, pri čemu se misli na ekonomsko-geografski kriterijum pri smeštaju preduzeća – odnos prema tržištu, prema sirovinama, prema izvorima radne snageitd., i
  • Kao lokacija u užem smislu – tu se misli na tehničko- topološke kriterijume, tj. na uzajamni odnos između prostorno odvojenih delova jednog istog preduzeća, na prostorni itopološki raspored pojedinih postrojenja sa stanovišta njihovih uzajamnih tehnoloških veza i sl.

Lokacija kao marketinška ponuda ili proizvod predstavlja zaokruženo i prepoznatljivo geografsko područje sa pripadajućom infrastrukturom, atraktivnostima, resursima, potencijalima, kulturom, običajima, atmosferom i drugim obeležjima kojima je moguće privlačiti i zadržavati potencijalne korisnike tih lokacijskih sadržaja. Lokacijom se smatraju sve vrste mesta kao što su gradovi, opštine, države i regije. Lokaciju čine njeni ljudi, kultura, istorijsko nasleđe i materijalna imovina. Lokacije se procenjuju i rangiraju po različitim kriterijumima – gde zasnovati porodicu, pokrenuti posao, organizovati sastanak, otići na odmor ili planirati odlazak u penziju. Pri tome se razmatraju mnogi faktori – od kvaliteta života do ambijenta i kulture, a potraga za lokacijom koja je pogodna za život, poslovanje ili turističku posetu postaje kontinuirana . Dakle, lokacija kao marketinška ponuda ili marketinški proizvod, mora da poseduje relevantne atribute kojima je moguće konkurisati ponudama drugih lokacija.

Prijavi se