Odlomak

TRŽIŠTE – pojam, funkcije, znacaj u savremenoj privredi

Svojina i tržište predstavljaju dve osnovne institucije privrednog sistema. Svojina odredjuje ko ce biti ucesnik na tristu i kako ce se ponasati u trzisnoj razmeni, dok tržište predstavlja uredjeni i ustaljeni postupak odvijanja razmene. Ta uredjenost tržišta znaci da postoje odredjena definisana pravila ponasanja kojih treba da se pridrzavaju ucesnici u razmeni. Na osnovu ovoga svaki ucesnik u razmeni moze da predvidja reakcije drugih ucesnika na aktivnosti koje on preduzima, kao i moguce sankcije u slucaju ako se jedan od ucesnika u razmeni ne pridrzava ustaljenih pravila ponasanja. Na osnovu ovoga moze se reci da tržište predstavlja uredjeni i ustaljeni mehanizam robne razmene.
Moze se definisati kao ukupnost odnosa ponude i traznje koji se na odredjenom prostoru i u odredjeno vreme ispoljavaju povodom razmene roba i usluga.
Da bi se neki proizvod mogao prodavati, za njega treba da postoji tržište. Ukoliko nema tržišta nema ni biznisa.
“Na tržištu ne postoji pozeljnija alternativa od stalnog prisustva na njemu!”

Tržište nije statican i nepromenljiv potencijal. Sta vise, to je jedan dinamican organizam u kome se kontinuirano desavaju raznovrsne ekonomske i drustvene promene. Na njemu se svakodnevno pojavljuju novi prodavci i kupci, dok neki stari nestaju. Pojavljuju se i novi ponudbeni artikli, a drugi se tiho gube, jer su potrosaci za njih izgubili interes. Zato je neophodno upoznavanje potreba, zelja i interesovanja kupaca radi poznavanja i pracenja trzisne potraznje, jer nema vaznijeg zadatka od stalnog pronalazenja novih kupaca i zadrzavanja postojecih.
“Postoji samo jedna nagrada koju tržište nudi:novac!Ako ne znate da pravite novac,bezite! “ (Mekej)
“Na tržištu pobedjuju oni koji poseduju kvalitet i sposobnosti koje tržište svojim zakonitostima odredjuje kao prioritetne!” Jer se “ kvalitet dokazuje isklucivo na tržištu!” (Ujes)
“Zna se sta je konjuktura: kupovati kad svi prodaju i prodavati kad svi kupuju. Ali za to treba imati dovoljno hrabrosti, inace se ne moze postati Rokfeler!” (Rokfeler)
“Ukoliko je tržište razvijeno, onda mozete smatrati da ukoliko posoji potraznja, izvesno je da ce se pojaviti neko s namerom da tu traznju zadovolji!”
“Tržište je arena na kojoj se konacno odredjuje da li je preduzetnik dobitnik ili gubitnik!”
“Umesnim rasclanjivanjem celokupnog tržišta na odredjene segmente pronicljiv preduzetnik je u mogucnosti da zapazi sirok spektar razlicitih segmenata kupaca unutar njega, te da prepozna strateski vazne segmente, prema kojima ce usmeravati svoju ponudu!” (Omae)

 

Pojam tržišta

Tržište se moze definisati na razlicite nacine u zavisnosti od svrhe definisanja. Razlicitost gledista i definicija o tržištu izraz je poznate cinjenice da je tržište kao fenomen veoma kompleksno, da postoje mnogobrojni aspekti analize tržišta i razlicite forme u kojima se tržište ispoljava.
Posmatrano sa aspekta odnosa koji se uspostavljaju na tržištu, definise se kao: ”sveukupnost odnosa ponude i traznje koji na odredjenom mestu i odredjenom vremenu uticu na prodaju pojedinih roba i skup svih ustanova podrucja i uredjaja koji omogucuju organizovani i stalni kontakt izmedju kupaca i prodavaca.”
Iz ugla markeninga tržište se moze definisati kao “agregantni skup snaga i uslova u okviru kojih kupci i prodavci donose odluke koje rezultiraju u transferu roba ili usluga”.
Opsta teorija sistema definise pojam tržišta kao “jedan slozen dinamicki i stohasticki sistem, koji je istovremeno podsistem sistema funkcionisanja velikog ekonomskog sistema”.
Razmatrajuci definicije tržišta konstatujemo da bi se u svim novijim definicijama mogle izdvojiti tri razlicite grupe, s obzirom na znacaj koji se u tim definicijama pridaje pojedinim komponentama tržišta.
U te grupe spadaju:

  • u prvoj grupi definicija akcenat je stavljen na same ucesnike u razmeni “na ukupnost kupaca i prodavaca”, tako da se tu posebno istice personalna komponenta tržišta
  • u drugoj grupi definicija moze se uociti da se istice “odnos izmedju nosilaca ponude i traznje”, tj. akcenat je stavljen na kontakte izmedju aktera u procesu razmene
  • u trecoj grupi definicija moze se uociti da se akcenat stavlja na suceljavanje ponude i traznje

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Trgovina

Komentari