Odlomak

Uvod

Vrlo je malo događaja i pojava u grupama, organizacijama ili društvu koje se mogu objasniti bez poznavanja moći. Moć je relativno malo i kasno počela da se proučava u oblasti organizacionog ponašanja.
Veliki i značajan deo života i rada ljudi u organizacijama opredeljen sticanjem i korišćenjem moći njih samih ili ljudi oko njih veoma je važno da se upoznamo pobliže sa pojmom moći, njenim izvorima i procesima sticanja i korišćenja moći u organizacijama.
Često se u organizacijama isto ponašanje od strane različitih ljudi označava i razume na sasvim različit način. Ljudi mogu sasvim neopravdano za nekog pojedinca ili grupu u organizaciji misliti da imaju moć i ako je oni nemaju ili oceniti neki racionalan i iskren akt kao politički. Iz ovakve činjenice proizilazi da će taj pojedinac ili grupa zaista imati moć, budući da će njegova okolina uvažavati njegove interese prilikom odlučivanja kako se ne bi zamerili „ moćniku“.
Uticaj u organizaciji

Koncept društvenog uticaja podrazumeva pokušaj (bio uspešan ili neuspešan) da se kod drugog postigne željeni cilj. Može se reći da smo izvršili uticaj na nekoga onda kada je naše ponašanje delovalo – možda čak i nenamerno – na tu osobu.

Taktike kojima se ljudi koriste da bi uticali jedni na druge unutar organizacija. Naročita pažnja je posvećena pitanjima kako ljudi u radnoj sredini nastupaju kada žele da ubede druge – pretpostavljene, ljude istog ranga ili podređene – da urade ono što su zamislili.
Generalno, najpopularnije tehnike u upotrebi za vršenje uticaja na ljude bez obzira na kom se polažaju nalaze su:

– konsultacije

– inspirativno dejstvo

– racionalno ubeđivanje
Svaka od ovih taktika podrazumeva da nekog treba ubediti da prihvati ono što se od njega traži tako što se stvara utisak da je to krajnje pozitivno.

Suprotno tome, tehnike vršenja uticaja koje su društveno nepopularne, kao što su pritisak i pozivanje na zakon, mnogo se ređe primenjuju. Važno je napomenuti da se izvesne tehnike kao što su dodvoravanje, koalicija, lična molba i razmena najčešće koriste u kombinaciji sa drugim tehnikama.

Uticaj – to je ponašanje jedne osobe, koja unosi promene u ponašanje druge osobe. Konkretne mogućnosti uticaja su veoma različite. Kao što je prikazano u narednoj ilustraciji, izdvajaju se dve grupe upravljačkih uticaja – emocionalne i svesne.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Mašinstvo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari