Odlomak

Uvod
Otkad je sveta i veka ljudi su se okupljali u zajednice. Prvo oko vatre, zatim u plemenima, selima, gradovima i tako dalje. Sve većim razvojem Interneta, pojavio se jedan novi svet tzv. virtualni svet. Virtualni prostor je postao sastajalište ljudi iz celog sveta. U ovakvom svetu je omogućeno upoznavanje ljudi, razmjenjivanje ideja, saveta i sl., bez prepreka prostorne udaljenosti. U takvom okruženju stvaraju se virtualne zajednice, koje su po nekim karakteristikama slične, a po nekim veoma različite.
Pojam virtuelnih zajednica
Virtualna zajednica, e-zajednica ili online zajednica je grupa ljudi koji deluju putem komunikacijskih posrednika poput novinskih brošura, telefona, elektonske pošte, internet mreže(društveni networking) ili istovremenih poruka radije nego „face to face“, za društvene, stručne, obrazovane ili druge svrhe.
Virtualne i online zajednice su takođe postale dopunski oblik komunikacije između ljudi koji se međusobno poznaju prvenstveno u stvarnome životu. Mnoga sredstva su korišćena u društvenom softveru zasebno ili u kombinaciji, uključujući sobe za čavrljanje (chatrooms) bazirane na tekstu i forume koji koriste glas, video tekst ili avatare. Značajna socio-tehnološka promena je verovatno posledica rastućeg posedovanja takvih društvenih mreža baziranih na Internetu.
Oksfordski rečnik definiše pojam virtuelno kao nešto što „fizički ne postoji, ali uz pomoć softvera se načini stvarnim“ .
Howard Rheingold u svojoj knjizi ih definiše: „Virtuelne zajednice su društvena okupljanja ljudi, koja se stvaraju na Internetu, kada dovoljno ljudi nastavi sa javnim diskusijama dovoljno dugo, sa dovoljno ljudskih osećaja, da stvori mreže ličnih odnosa u virtuelnom prostoru“.
Životni ciklus članova online zajednice je predložila Amy Jo Kim (2000). Tvrdi da članovi virtualne zajednice započinju svoj život u zajednici kao gost ili u konverzaciji ili video okupljanju, gost koji ne učestvuje u raspravi. Nakon probijanja barijere, gost počinje aktivno da učestvuje u životu zajednice. Nakon određenog vremenskog perioda, postaje redovan što čak može dovesti da postane vođa i na taj način on doprinosi online zajednici. Ovaj životni ciklus se može primjeniti na mnoge virtualne zajednice, najjasnije bulletin ploče ali takođe i na blogove i wiki-bazirane zajednice poput Wikipedie.
Većina online zajednica raste sporo u početku, shodno činjenici da je snaga motivacije za doprinos obično proporcionalna veličini zajednice. Kako veličina potencionalne publike raste, tako raste i privlačnost pisanja i doprinošenja. To, u paru sa činjenicom da se organizacijske kulture ne menjaju preko noći, znači da osnivači mogu očekivati spori napredak na početku s novom virtualnom zajednicom. Kako više ljudi počinje da bude aktivno, međutim, gore spomenuta motivacija raste, stvarajući čestiti ciklus u kojem više učestovanja daje povoda za jos većim učestvovanjem.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari