Odlomak

REZIME

Više kriterijumska analiza istražuje načine kako bez uprošćanja polaznog problema odrediti kompromisno rešenje,pošto strogo optimalno rešenje zbog konflikta kriterijuma ne postoji. Na plasman proizvoda utiče vise faktora. U ovom radu predlažem rangiranje proizvoda na osnovu faktora (atributa) identifikovanih na osnovu ankete sprovedene za proizvode kompanije „Bambi-Banat“. Zbog značaja za odlučivanje u izboru proizvoda dat je prikaz TOPSIS metode na primeru u radu.

Ključne reči: višekriterijumsko odlučivanje, rangiranje, TOPSIS, MADM

 

 

 

 

 

UVOD

U savremenom načinu poslovanja menadžeri su glavni nosioci uspeha i razvoja kompanija. Nakon definisanje strateških ciljeva kompanije, glavni zadaci menadžera svode se na ispunjavanje postavljenih ciljeva. Uspeh ogranizacije zavisi od uspešnosti menadžera da, pod realnim uslovima, ispune postavljene ciljeve.

Menadžeri moraju blagovremeno da uoče problem i/ili šansu, izvrše potrebne analize i donesu odluku o načinu rešavanja problema ili načinu na koji će pokušati da iskoriste šansu. Kao glavna karakteristika uspešnog menadžera često se navodi njegova ogranizaciona sposobnost u cilju efikasnog izvršavanja postavljenih ciljeva.

Često se postavlja pitanje kako je moguće istovremeno olakšati rad menadžera i kvantitativno i kvalitativno povećati njegove radne sposobnosti. Odgovor na navedeno pitanje nalazi se u skraćenju vremena odlučivanja koje menadžer posvećuje rešavanju nekog problema. Na osnovu svega ovoga sprovedena je anketa na teritoriji grada Zaječara i tako se došlo do realnih podataka. Anketa je bila potrebna za istrazivački rad iz predmeta Marketing istraživanja i samim tim sam odatle koristila realne podatke iz ankete odnosno mišljenje samih potrošača. Anketa mi je ukazala na mnogobrojne faktore koji utiču na kupovinu proizvoda kompanije ”Bambi-Banat”. Faktori koji utoču na kupovinu nisu istog značaja pa je zato interesantna primena metode MADM (Multi-attribute decision making methods).

Jedan od osnovnih problema donošenja neke odluke je kako izabrati pravu metodu odlučivanja. Različite metode I tehnike odlučivanja mogu poslužiti kao koristan alat pri
donošenju poslovnih odluka. Problematika donošenja odluka, predstavlja važnu ljudsku delatnost, koja je vremenom postajala sve značajnija što se može argumentovati činjenicom da se u poslednjih pet decenija intenzivno razvija nova naučna disciplina nazvana teorija odlučivanja [2].

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari