Odlomak

Vrste preduzeĆa

  •     Preduzeća su nastala kada su domaćinstva prestala da budu samodovoljna i kada su počela da proizvode za drugog, odnosno za razmenu. Kada se pojavila i trzisna privreda, preduzeca su krenula jos većom brzinom da nastaju. Domaćinstva su počela da se specijalizuju u jednu vrstu proizvodnje I da svoje proizvode razmenjuju na tržištu.
  •     Preduzeće uopšteno predstavlja najefikasniji oblik organizacije privredne aktivnosti I zato je preduzeće osnovna institucija svake tržišne privrede i ona su uvek bila I ostala osnovni pokretač društva, ekonomije I civilizacije. Preduzeće samo po sebi je organ koji stalno evoluira, menja se, razvija I prilagodjava novonastalim situacijama. Sposobnost preduzeća da se prilagodjava tržišnim zakonima unapred odredjuje njegovu uspesnost I dalji opstanak na tržištu.
  •     Dakle preduzeće je temeljna institucija tržišne privrede. U svakoj tržišnoj privredi postoji veliki broj preduzeća , koja se razlikuju prema veličini, poslovnoj aktivnosti, grani kojoj pripadaju, fazama u proizvodno-troskovnom lancu itd…
  •     Bitne, zajedničke karakteristike svih poslovnih preduzeća su:

•    Sva preduzeća koriste resurse da bi proizvela dobra i usluge
•    Sva preduzeća učestvuju na tržištu proizvoda kao prodavci dobara I usluga koje proizvode
•    Svako preduzeće mora da donosi odluke o načinu na koji ce da organizuje svoje aktivnosti . Ove odluke se odnose na sta, kako I koliko proizvoditi I kakvu organizaciju primeniti da bi se ostvarili ciljevi
•    Svako preduzece mora da odluči kako ce da odgovori  na različite tržišne uslove I konkurentske pritiske, jer su, pored resursa, sposobnosti I kompetentnosti, tržište I konkurencija glavni za efikasnost preduzeća

 

 

Velicina preduzeća

Za ekonomiju svakog preduzeca bitna je I njegova veličina. Kao kriterijum veličine preduzeća obično se uzimaju:                                    broj zaposlenih, vrijednost uloženog kapitala, obim proizvodnje, prodaje itd…
Preduzeća različite velicine se svojim ulogama I karakteristikama medjusobno dopunjavaju I neophodno je da postoje I da na tržištu budu zastupljena. Prema veličini preduzeća dakle delimo na:

  •     Mala preduzeća
  •     Srednja preduzeća
  •     Velika preduzeća

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari