Odlomak

CILJEVI PREDUZEĆA
Ciljevi svakog preduzeća imaju neki stepen konkretizacije. Ti ciljevi proizilaze iz svrhe postojanja. Njihovoj konkretizaciji prethodi utvrđivanje misije i vizije preduzeće. Nakon toga, ovo predstavljaju smjernice pa je lakše formulisati ciljeve. U nastavku će biti predočeni mnogi ciljevi, ali bi trebali navesti prije bilo kakvog nabrajanja one ciljeve koji su prioritetni a mogu se koncizno prikazati. Prioritetni ciljevi koje rukovodstvo mora stalno imati na umu jeste cilj da se, prije svega, na zahtjeve tržišta odgovori kvalitetnom i dobrom uslugom.
Ciljevi bi se mogli formulisati:

  • Uspješno djelovanje na domaćem tržištu
  • Implementiranje inoviranih rješenja i uvođenje najsavremenijih trendova u poslovanju.

Ciljevi bi se mogli izvesti i iz težnje tržišnog opstanka:

  • Tendencija ostvarivanja maksimalnih profita
  • Tendencija ostvarivanja ciljeva internih i eksternih korisnika – stejkholdera.

Iz ovoga proističe zadatak da se pobijedi konkurencija u pogledu:

  • Kvaliteta proizvoda
  • Društvene odgovornosti
  • Marketinga
  • Prodaje i tako dalje.

Komentar: Ovaj zadatak, iako ga pred sebe postavlja veliki broj preduzeća, je veoma težak. Razlog tome leži u činjenici da samo preduzeća koja su velike tržišne snage, ili ako su jedina na određenom tržištu, mogu uticati na tržišna kretanja cijena i slično. Na tržištima potpune konkurencije, veliki broj ponuđača se javlja, a svaki je male tržišne snage. Svaki od njih uzima tržišnu cijenu kao datu, a kvalitet i karakteristike roba se ne razlikuju mnogo. Zato, u takvim uslovima nije lako pobijediti konkurenciju u navedenim tačkama.
Lideri trebaju da definišu jasne i realne ciljeve. Sintetički cilj, nešto apstraktniji od profitnog cilja, je :

  • Dostizanje top forme
  • Težnja da se ostane što duže u takvom stanju.

Dugoročno, firma ce maksimizirati profit izborom količine proizvodnje pri kojoj će cijena biti jednaka dugoročnom graničnom trošku. Da bi došlo do dugoročne konkurentske ravnoteže moraju biti ispunjeni sledeći uslovi: kompanije moraju maksimizirati svoj profit; sve kompanije moraju zarađivati nulti ekonomski profit tako da neće biti podsticaja za ulaz na tržiste ni za izlazak sa tržista( u ravnoteži sa nultim profitom ekonomski profit je jednak nuli, ali računovodstveni profit je pozitivan); tražnja za proizvodom mora biti jednaka ponudi.
Da li će preduzece izaci sa trzista zavisi od toga da li posluje u dugom ili u kratkom roku. U kratkom roku, kada preduzeće ne može da povrati svoje fiksne troškove, odlučiće da privremeno obustavi proizvodnju ako je cijena dobra manja od prosječnog varijabilnog troška.
U dugom roku, kada preduzeće ne moze da povrati ni fiksne ni varijabilne troškove, odlučice da izađe sa tržista ako je cijena manja od prosjecnog ukupnog troška.

Dugoročni cilj je u nastojanju da se preuzme uloga vodećeg preduzeća u regionu i šire.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari