Odlomak

Biografija Karla Gustava Junga
Karl Gustav Jung rođenje 26.jula 1875. godine u Kesvilu, malom mestu u Švajcarskoj. Jungovi preci sa očeve strane su se bavili intelektualnim pozivima, a otac mu je bio protestanski sveštenik. Jung je pohađao gimnaziju. Želeo je da studira arheologiju, a zatim filologiju ali je ipak izabrao da studira medicinu na Bazelskom univerzitetu. Godine 1900 postaj astent Eugena Blojlera u bolnici za mentalne bolesti. Odlučo se za specijalizaciju psihijatrije. U svojoj 27 godinije doktorirao, a u 30. je postao docent na Ciriškom univerzitetu. Godine 1903 se oženio Emom Rausenbah I iz tog braka su dobili petoro dece . Žena mu je bilai verna saradnica do kraja života. 1907. Godina je prekretnica u životu Junga, upoznaje Sigmunda Frojda u Beču. Njihov prvi razgovor čuven je po tome što je trajao trinaest sati. Obostranafascinacijadvavelikanabivaokončana1912. godineusledsukobakakonateorijskom takoinaličnomplanu. Jung neposrednoposletoga osnivaanalitičkuilikompleksnupsihologiju. Jung je umro1961.godineu švajcarskommestuKisnahtu.
Šta Su Simboli?
Simbolpotičeodgrčkerečikojiu prevoduznačioznaka, obeležje, beleg. On možebitiposvojojformi predmet, slika nekog poznatog spoljašnjeg objekta koja upućuje na nešto drugo što je važno, apstraktno, nevidljivo, unutrašnje. Jung definišesimbolkaospoljašnjuslikuunturašnje činjenice (arhetipovi i kolektivno nesvesno).
Simbol može biti neka poznata reč, čak i pokret, koja pored svog uobičajenog poznatog iočiglednog značenja ima još i neko više ; nejasnije i dublje značnjejer upućuje na nešto nesumljivo postojeće I bitno ali nedovoljno određeno ; skriveno od razuma i svesti:

Primećivali to ili ne ceo naš život je prepleten i protkan simbolima. Uz pomoć simbola komuniciramo. Pod uticajima simbola smo u snu kada se približavamo prelasku granice u naše nesvesno, alii na javi, krozsimbolese trudimodaotkrijemo, definišemoiizrazimosebeigotovouvekse javljajukaonastavak onogaštopokušavamodadokučimokadarečinisudovoljne. Simbolje neiscrpanitajanstven. Moglibi na neki način reći da simboli sadrže kompresovan sadržaj, kako kaže Jung “uobličene energije”. Dakle simbol ima dinamičku dimenziju, vrši uticaj i na proces duhovnog razvoja.

ŽarkoTrebješaninu svomdelu”Rečnikjungovihpojmovaisimbola” kaže: “Simbolikojidosežudo najdubljihslojevanesvesnoguma, gderečiipojmovine dopiru, izazivajusnažneemocije, dovodedo oslobođenjaodnapetosti, razrešavajukonflikte, teimajublagotvorno, lekovitodejstvonapsihu.
Savremenepsihoterapijekoristesimbolekaosredstvazaprevazilaženjepsihičkograscepai prevladavanjaneurotičkihsukoba, odnosnozapovezivanjesvesnogjasaSopstvomizaubrzanje procesaozdravljenja.” Ocelotvorenjeje zapravoprocesindividuacije, to je ostvarenjecelog čoveka. Ono se postižearhetipskimslikamaisimbolimaa to mogubitisimbolikruga, ilii četvorouglasa centralnomtačkomtakozvanommandalomiliosobekojesuostvarileceosvojživotkaoštosuBuda, Isus.

Jung o simbolima kaže: ” Na najbolji mogući način izražavaju ono nepoznato i predstavljaju mostove podignutepremanevidljivimobalama. (Psihološkerasprave)

MeđumnogimdefinicijamasimbolaMirčeElijadetvrdisledeće: “Jednaodznačajnihcrtasimbolaje simultanostsmislovakojiotkriva”.Vodeniililunarnisimbolivaženasvimnivoima. Simboličkamisao možesažetisve. Zagonetkaitajnesame dajuodgovor, aliu oblikusimbola(istorijareligije).

Helmut Hark u “Leksikonu osnovnihjungovskih pojmova” kaže: “Simboli su “transformatori energije ” psihičkog događanja i duševnog doživljanja čoveka”. S obzirom da je simbol kao što smo već naglasili kompleksnatvorevinaiformirase naosnovusvihpsihičkihpodataka, značajnoje jošrećidaon nijeni racionalanniiracionalan. On je bremenitu svojimznačenjima, posedujebogatstvoslikovitostiiza njegovorazumevanjeje potrebnaiintuitivnaspoznaja.
Simbol Mandale
Mandalapotičesasanskritaiznačikrug, onoštookružuje. Jošje nazivajuimagijskikrug. To je simboličnidijagram, zamišljeniliprikazan, krugokokvadratasasimbolomu sredini, kojimožebiti figura. Karakterističancrtežmandalejavljase krozsvekulturedo danšnjihdana. “Magijskikrug” nije isključivo vezan samo za Istok. Ima ih i u drugim kulturama u obliku cveća, točka ili krsta. Činjenica je da su mandale Istoka najlepše, posebno mandale tibetanskog budizma.

Mandalau klasičnomsmislupredstavlja”geometrijskuprojekciju” sveta. Takođese nazivaimago mundi, ono čimeje ograđensvetiprostor, ulazaku svetosredište. Predstavljakosmičkuinteligenciju, integracija. Predstavljajedinstvomakrokosmosaimikrokosmosa. Mandalapredstavaljasvemirskiduh i obrednije , dijagramskioblikpuruše. Središtemandalepredstavljasunčevailinebeskavrata, sredstvo kojeomogućavapristupnebeskom. Kvalitativnose smatraduhoma u svomkvantitativnomznačenju predstavljasamopostojanje.Mandalaje instrument zavizuelizacijuislužizameditaciju, hodočašće duše. Osnovumandale činiosamputaosamkvadrata, poredaknebeskogsvetauspostavljennazemlji. Možebitiidevetputadevetkvadratakojivodeu svemiriograđujuga.
Mandalase jošzbogharmonijesvojihdelovasmatrapandanommetafizičkojidejio unusmundus (Jung, MysteriumConiuctionis I-II ).

Jung je oko25 godinapisaoo istočnjačkimučenjima,o jogi,meditaciji, zenbudizmu, alhemijii komentarisaoihiposmatraosakurturološkogaspektaaliicivilizacijskogifilozofskog, s timštoje akcenatstavljanna psihološkotumačenje. Jung je bio pioniru svojimnastojanjimajernijedan psihologtog dobanijeimaonjegovovizionarstvoimoždagaje upravozbogtakvogpristupajedandeo kolegasmatraomistikom. Jung je do otkrićasamandalomdošaopoizlaskuizpsihičkekrize, istrazivao je arhetipskesadržajekolektivnognesvesnogiotkriodaneprstanocrtamalikružnicrtežkojije predstavljaoizraznjegovogpsihološkogstanja. I takoje došaodo spoznajemandalekojaje simbol celinekojise širiodsredišta. Jung je trinaestgodinadržaou tajnostiotkrićeo simbolicimandale, dok se potpunonijeuveriodaovajsimbolnastajespontano,iu snovimai ufantazijama.

Konkretnoistraživanjepojmamandaledoneloje Jungulakšerazumevanjesvojihpacijentau procesu individuacije, naročitokodšizofreničara. Mandalapomažekoumunikacijusvesnoginesvesnog.

Mandalesrećemou mnogimobličjima, u slikarstvu,religiji, arhitekturi. To se moževidetinarozetama naprozorimakatedrala. Zapravoje reč o jastvukojeje prenesenonakosmičkudimenziju.

U arhitekturi čestomandalapojavljujeu tlocrtutemeljakakou crkvenimgrađevinamatakoiu svetovnim. Jedno do prvih svedočenja je i Plutarhov opis gradnje Rima. Romul je doveo etrurske graditeljeiizgradnjagradapočelaje čitavimnizomceremonijaiprinošenjažrtava. Ali stariopisRima govori o urbs quadrata. Četvrtasti grad. Zahvaljujući mandali u svom tlocrtu stanovnici grada su se izdigli iznad svetovnih okvira. Sve građevine koje su nastale sa mandalom u svom tlocrtu imaju projekcijuarhetipskeslikeizunutrašnjostinesvesnogka spoljašnjemsvetu. Jung naravnokažedaje projekcijaovakvihsadržajau arhitekturiipaknesvestanproces.

Na hrišćanskimfreskamaHristje predstavljensaoreolomokoglave, takodaito možemoposmatrati kaojedanodoblikamandale.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari