Odlomak

UVOD

Organizacioni dizajn je model koji reflektuje stanje elemenata u organizaciji, oblik interakcija, uloge pojedinaca u izvršnim i kompetencije u upravljačkim procesima. Organizacioni dizajn izražava izgled i osobine njegove organizacione strukture. Organizaciona struktura predstavlja sistem veza i odnosa između elemenata u organizaciji preduzeća koji se projektuju za relativno duže vreme i formalno sankcioniše aktima preduzeća.
Preduzeće kao organizaciona privredna aktivnost je otvoren i dinamičan poslovni sistem. Ono svakodnevno trpi uticaje iz interne i eksterne sredine i mora da reaguje. Da bi PTT preduzeće bilo u stanju da deluje efektivno u okruženju, mora da preispita i jasno modifikuje svoj identitet.U svom dizajniranju pažnju treba usmeriti na balans između diferencijacije i integracije kako bi se sačuvala zajednička strategijska perspektiva i korporativni integritet. Dizajniranje organizacione strukture PTT preduzeća je usko povezano sa brzim razvojem informacione tehnologije.
Savremena preduzeća koriste informacionu tehnologiju (IT) u izvršnim i upravljačkim procesima. U izvršnim procesima automatizuje rutinske operacije, a u upravljačkim procesima obezbeđuje podršku za upravljačke odluke. U oba ova domena racionalizuje se i olakšava ljudska aktivnost. Informaciona tehnologija u preduzeću danas je sistem koji obuhvata računarske i komunikacione uređaje i sva znanja i metode potrebne za njihovu primenu.

 

 

 
UTICAJ IT NA POJEDINE DELOVE ORGANIZACIJE

Tehnološka budućnost pošte usko je povezana sa brzim razvojem informacione tehnologije. Tradicionalna pošta sa dosadašnjim načinom poslovanja nema velike šanse za preživljavanje u tržišnim uslovima. Smisao informatizacije preduzeća jeste osposobljavanje za brzo reagovanje na događaje u sredini. Fleksibilnost preduzeća se ne može zamisliti bez uvođenja i primene IT. Može se reći da je fleksibilnost organizacije izbacila IT na prvo mesto na listi situacionih faktora koji oblikuju organizacionu strukturu preduzeća.Informatizovano preduzeće je sposobno da brzo reaguje , dođe do informacije brže, i da, pri tom, ostvaruje bolji kvalitet usluga. Kompjuterski kontrolisani sistem omogućuje da usluga bude brzo i tačno ostvarena, mogućnošću praćenja rada. U ovim uslovima možemo reći da je “ekonomija obima” ustupila mesto “ekonomiji širine”. U velikoj proizvodnoj jedinici ljudi se osećaju slabi, bezimeni i nesposobni da utiču na način rada , kao i na konačne rezultate. S druge strane, pod uticajem IT, organizacioni parametri (podela rada, istem odlučivanja, eličina jedinica i mehanizmi koordinacije) su promenili svoj izgled i oblikovali novu strukturu koja savremenom preduzeću daje nove organizacione osobine. Organizacona piramida je uzrok mnogih korporativnih problema, jer je vrh suviše udaljen od baze. Piramida naglašava vlast, promoviše nesigurnost, iskrivljuje komunikaciju, ometa interakciju i otežava ljudima koji planiraju i izvršavaju da se kreću u istom smeru. Efekti IT na organizaciju mogu se sagledati iz analize uticaja koje ostvaruje na delove preduzeća, prema modelu “5s” (slika 1).

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari