Odlomak

1. OSNOVNI ELEMENTI KONKURENCIJE

Pod osnovnim elementima konkurencije spadaju:
a) učesnici – preduzeća koja međusobno konkurišu
b) dodatna vrijednost – neto pluseva i minuseva koji svaki učesnik donosi konkurenciji (da bi se izmjerila prvo treba procjeniti vrijednost koju stvara svako od njih, a zatim da se procjeni koliko bi se ona smanjila ako se eliminiše to preduzeće)
c) pravila – koja čine strukturu i sistem u okviru kojih se odvija konkurencija (pisana ili nepisana)
d) taktike – manevri preduzeća u nastojanju da ostvari dobitak ili stekne konkurentsku prednost. Četiri tipa taktika su: predupređenje, napad, dekuražiranje i reagovanje. Pravi se razlika između ofanzivne i defanzivne taktike. Ofanzivne su proaktivnog karaktera, preduzeće ne čeka da se nešto desi već preuzima inicijativu i kontrolu konkurentske situacije (predupređenje i napad). Defanzivne – štiti status quo ili preduzeće reaguje na događaje koji su se odigrali (dekuražiranje i reagivanje).
e) širina – granice konkurencije
2. POJAM KONKURENSTKE PREDNOSTI

Kada kompanija ostvaruje profit koji prevazilazi prosjek u svojoj grani industrije, kaže se da ona posjeduje konkurentnu prednost u odnosu na svoje konkurente. Cilj većine poslovnih strategija je da ostvare održiv konkurentnu prednost.
Osnovni cilj svakog preduzeća je izgraditi konkurentsku prednost kojom će postići održivu i profitabilnu poziciju u odnosu na konkurenciju koja se nalazi na tržištu.
Michael E. Porter koji je Guru strategijskog menadžmenta konkurentsku prednost definiše na sledeći način:
“Preduzeće ima konkurentsku prednost ako uspijeva da njegova profitabilnost bude veća od prosječne profitabilnosti u toj industriji, tokom određenog vremenskog perioda“.
Dok je Konkurentska strategija usredsređena na industriju, konkurentska prednost je usredotočena na preduzeće. Konkurentska prednost uvodi koncept lanca vrijednosti, opšti okvir za strateško razmišljanje o aktivnostima koje su dio svakog poslovanja, za ocjenjivanje njihovog relativnog troška kao i uloge u diferencijaciji.
Konkurentska prednost nudi mogućnost nadilaženja opšte ili jednodimenzionalne karakterizacije konkurentske prednosti.Konkurentska prednost pruža strukturu za opisivanje i ocjenjivanje strategije,njeno povezivanje s ponašanjem poduzeća, i razumijevanje izvora konkurentske prednosti. Ona takođe pruža temelje potrebne za detaljnije proučavanje preduzeća.
Konkurentna prednost predstavlja organizacionu sposobnost koja omogućava preduzeću da stvara znatno više vrijednosti za kupca u odnosu na svoje konkurente. Skup faktora koji razlikuju preduzeće od njegovih konkurenata i koji mu daju jedinstvenzu poziciju na tržištu je konkurentna prednost.Jednostavno rečeno, to je prednost koju imate u odnosu na vaše konkurente.
3. TIPOVI I IZVORI KONKURENTSKE PREDNOSTI

Postoje dva tipa konkurentske prednosti:
– poziciona – definisanje pozicije koja vodi boljim performansama i
– kinetička – akciono orijentisana sposobnost koja omogućava preduzeću da posluje efektivnije i efikasnije od drugih.

Poziciona prednost se često izvodi iz vlasništva, a kinetička se zasniva na zanju, iskustvu. Poziciona i kinetička prednost se uzajamno podržavaju.
Uspešna strategija je retko kopija onoga što rade konkurenti. Ona se pre zasniva na nečemu što konkurenti ne mogu da urade.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari