Monopol
Objavio Avdas 11. februar 2025.
Objavio nodiken 14. jul 2014. Prijavi dokument
KONKURENTSKE STRATEGIJE
Strategija preduzeća predstavlja racionalno reagovanje organizacije iz njene sredine na događaje iz njene sredine u kojoj ona obavlja svoju osnovnu – poslovnu i širu društvenu misiju. [19]. Strategija preduzeća predstavlja pravac ili način kretanja preduzeća u budućnost radi dostizanja postavljenih ciljeva razvoja preduzeća, i njome preduzeće definiše odgovor kako se može stići do željenih razvojnih ciljeva [18].
Kada govorimo o strategijama preduzeća, po pravilu gubimo iz vida ljudsku komponentu. „Veština pobeđivanja“ Džeka Velča nas vraća na taj osnovni izvor.
„Verujem da je najveći izazov u pobeđivanju. Jer kada kompanije pobeđuju i ljudi u njima se razvijaju i rastu. Na sve strane i za svakog se otvaraju se nova radna mesta i prilike. Ljudi su ispuinjeni entuzijazmom kada razmišljaju o budućnosti. Pobeđivanje im pruža priliku da nešto bitno doprinesu i društvu. Pobeđivanje uzdiže sve koje dotakne – svet jednostavno postaje bolje mesto“ [36].
1. UVODNE NAPOMENE O STRATEGIJI
Postoje različite definicije strategije preduzeća, za koje ocenjujemo da ih je potrebno navesti u ovom delu našeg rada , obzirom da iz njih možemo uočiti pravce formulisanja strategija kao najosetljivije faze strategijskog menadžmenta.
• Steiner, George (1979) : Strategic Planning: Strategija je ono što top menadžment smatra de je od najveće važnosti za organizaciju; Strategija se odnosi na bazne odluke usmeravanja ka svrhi i misiji; Strategija odgovara na pitanje: Šta treba da radi organizacija? ; Strategija odgovara na pitanje: Šta je domet naših usmeravanja i kako da ga dostignemo?
• Mintzberg, Henry (1994) : The rise and Fall of Strategic Planning: Strategija je perspektiva, dakle vizija i pravac delovanja; Strategija je pozicija, dakle ona reflektuje odluke da se ponude osobiti proizvodi i usluge na posebnim tržištima; Strategija je plan „kako“ – sredstvo da se dođe od sadašnje pozicije do postavljene; Strategija je obrazac u akcijama kroz vreme kao namera za sudare sa, i prilagođavanje promenjenoj realnosti;
• Michael Porter (1996) : What is Strategy? [30]. Kompetitivna strategija je kako biti različit; Strategija je promišljen izbor različitog skupa aktivnosti da se isporuči jedinstven miks vrednosti
• Ergo: Strategija je kompetitivno pozicioniranje i diferencijacija.
Različiti pristupi strategiji i procesima strategijskog menadžmenta, takođe su značajni za uvod u formulisanje konkurentskih strategija. Whittington (2001) Strategy as Practice razlikuje četiri moguća pristupa procesu strategije:
1. Klasični pristup procesu strategije: podrazumeva procese kalkulacija, analiza i racionalnog donošenja odluka top menadžmenta, kome sledi implementacija i menjanje strukture;
2. Sistemski pristup procesu strategije: uslovljava da ovaj proces zavisi od posebnosti socijalnog sistema u kome se izgrađuje strategija kompanije;
3. Evolucionarni pristup procesu strategije: smatra da okruženje definiše opstanak, a pitanje strateških procesa organizacije je nevažno;
4. Procesni pristup procesu strategije: umesto formalnog procesa planiranja strateški proces označava pragmtično učenje i pravljenje kompomisa, što takođe može da uobliči strategiju
Objavio Avdas 11. februar 2025.
Objavio lelanna 11. februar 2025.
Objavio vesna2412 04. februar 2025.
Objavio MilicaD12 12. februar 2025.
Objavio boob1703 12. februar 2025.
Objavio boob1703 12. februar 2025.
Komentari
You must be logged in to post a comment.