Odlomak

KONKURENTSKE STRATEGIJE

Strategija preduzeća predstavlja racionalno reagovanje organizacije iz njene sredine na događaje iz njene sredine u kojoj ona obavlja svoju osnovnu – poslovnu i širu društvenu misiju. [19].  Strategija preduzeća predstavlja pravac ili način kretanja preduzeća u budućnost radi dostizanja postavljenih ciljeva razvoja preduzeća, i njome preduzeće definiše odgovor kako se može stići do željenih razvojnih ciljeva [18].
Kada govorimo o strategijama preduzeća, po pravilu gubimo iz vida ljudsku komponentu. „Veština pobeđivanja“ Džeka Velča nas vraća na taj osnovni izvor.
„Verujem da je najveći izazov u pobeđivanju. Jer kada kompanije pobeđuju i ljudi u njima se razvijaju i rastu. Na sve strane i za svakog se otvaraju se nova radna mesta i prilike. Ljudi su ispuinjeni entuzijazmom kada razmišljaju o budućnosti. Pobeđivanje im pruža priliku da nešto bitno doprinesu i društvu. Pobeđivanje uzdiže sve koje dotakne – svet jednostavno postaje bolje mesto“ [36].

 

 

1.    UVODNE NAPOMENE O STRATEGIJI

Postoje različite definicije strategije preduzeća, za koje ocenjujemo da ih je potrebno navesti u ovom delu našeg rada , obzirom da iz njih možemo uočiti pravce formulisanja strategija kao najosetljivije faze strategijskog menadžmenta.
•    Steiner, George (1979) : Strategic Planning: Strategija je ono što top menadžment smatra de je od najveće važnosti za organizaciju; Strategija se odnosi na bazne odluke usmeravanja ka svrhi i misiji; Strategija odgovara na pitanje: Šta treba da radi organizacija? ; Strategija odgovara na pitanje: Šta je domet naših usmeravanja i kako da ga dostignemo?
•    Mintzberg, Henry  (1994) : The rise and Fall of Strategic Planning: Strategija je perspektiva, dakle vizija i pravac delovanja; Strategija je pozicija, dakle ona reflektuje odluke da se ponude osobiti proizvodi i usluge na posebnim tržištima; Strategija je plan „kako“ –  sredstvo da se dođe od sadašnje pozicije do postavljene; Strategija je obrazac u akcijama kroz vreme kao namera za sudare sa, i prilagođavanje promenjenoj realnosti;
•    Michael Porter  (1996) : What is Strategy? [30].   Kompetitivna strategija je kako biti različit;  Strategija je promišljen izbor različitog skupa aktivnosti da se isporuči jedinstven miks vrednosti
•    Ergo: Strategija je kompetitivno pozicioniranje i diferencijacija.

Različiti pristupi strategiji i procesima strategijskog menadžmenta, takođe su značajni za uvod u formulisanje konkurentskih strategija. Whittington (2001) Strategy as Practice razlikuje četiri moguća pristupa procesu strategije:
1.    Klasični pristup procesu strategije: podrazumeva procese kalkulacija, analiza i racionalnog donošenja odluka top menadžmenta, kome sledi implementacija i menjanje strukture;
2.    Sistemski pristup procesu strategije: uslovljava da ovaj proces zavisi od posebnosti socijalnog sistema u kome se izgrađuje strategija kompanije;
3.    Evolucionarni pristup procesu strategije: smatra da okruženje definiše opstanak, a pitanje strateških procesa organizacije je nevažno;
4.    Procesni pristup procesu strategije: umesto  formalnog procesa planiranja strateški proces označava pragmtično učenje i pravljenje kompomisa, što takođe može da uobliči strategiju

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari