Odlomak

1.UVOD
Logistika proučava tokove i transformacije ekonomskih sadržaja unutar kompanije. Ona time stvara naučna rješenja (modele, metode i tehnike) za prevazilaženje prostorne i vremenske dimenzije ciklusa reprodukcije.

Zadatak logistike u organizaciji je da obezbijedi da prava stvar bude na pravom mjestu i u pravo vrijeme i u pravoj količini, sa minimalnim troškovima, a na zadovoljstvo svih učesnika.

Logistički provajder upravlja tradicionalnim logističkim funkcijama kao što su transport i skladištenje robe.
Najpoznatije dvije vrste provajdera su:
• 3PL (Third party logistics provider) provajderi – upravljaju kompletnim logističkim lancem ili samo određenim logističkim aktivnostima (realizacijom transporta, čuvanjem i skladištenjem robe, upravljanjem zalihama, pakovanjem, etiketiranjem, konsolidacijom tereta..) ,
• 4PL (Fourth party logistics provider) provajder -osim što upravlja, on i osmišljava čitav logistički lanac, koristeći svoje raspoložive resurse i savremene informacione tehnologije
da bi se što bliže povezao sa samim klijentom i njegovom organizacijom.
U svijetu pojačane tržišne konkurencije preduzeća sve više sarađuju, dijele odgovornost i rizik poslovanja i vrše još jaču podjelu poslova i zadataka, uz specijalizaciju svojih aktivnosti. Tražeći puteve za povećanje profita, firme uviđaju da je Supply chain menadžment efikasan način za povećanje prodaje, za uštedu u troškovima i generalno rečeno efikasnije servisiranje potrošaća. Outsourcing kao poslovna strategija utječe na sistem upravljanja organizacije i može uvjetovati promjene u svim njegovim strukturnim elementima.

Razvoj logističkog autsorsinga doveo je do rasta tražnje proizvodnih preduzeća za logističkim uslugama, ali i njihovih sve većih zahtjeva. To je presudno uticalo na sistemske logističke operatore 3PL da počnu organizovati i predlagati dopunske logističke operacije (u paketu), koje povećavaju vrijednost ukupne logističke usluge: razradu, uvođenje i korišćenje informacionih i komunikacionih sistema, praćenje tereta, pomoć u logističkom planiranju i dr.
U skladu s tim, logistički provajder preuzima sve veću odgovornost za realizaciju kompletne logističke narudžbe, što znači da prati izdavanje i obradu ponuda, plaćanje, transport, poslije prodajni servis i dr.

Evolucija sistemskih logističkih integracija odvijala se sa paralelno s razvojem informacionih i komunikacionih sistema, a termin 4PL (Fourth-Party Logistics Providers) prvi put je predložen
1996. godine u kompaniji Andersen Consulting (koja danas radi pod imenom Accenture). Navedena firma je 4PL provajdera definisala kao „menadžera lanca isporuka koji integriše i koordiniše sopstvene i partnerske logističke resurse, kapacitete i tehnologije u cilju dostavljanja klijentu kompleksnog rješenja lanca isporuke.
Jasno je da su samo rijetka preduzeća mogla sebi dozvoliti velika investiciona ulaganja u razne oblike infrastrukture, bez koje nije moguća realizacija kompleksnih logističkih usluga.

2. POJMOVI LOGISTIKA I PROVAJDER

2.1. Pojam logistike

Logistiku možemo promatrati na dva načina: kao naučnu disciplinu i kao specifičnu poslovnu funkciju. Kao nauka, logistika proučava tokove i transformacije ekonomskih sadržaja unutar kompanije. Ona time stvara naučna rješenja (modele, metode i tehnike) za prevazilaženje prostorne i vremenske dimenzije ciklusa reprodukcije.

Osnovni zadatak logistike kao poslovne funkcije je da svako radno mesto u proizvodnji u pravom trenutku snabdije svim onim što je potrebno za izvršavanje radnog zadatka (sredstvo za rad, alat, materijal, tehnička i dr. dokumentacija, odnosno neophodne informacije, sredstva za osvježenje radnika i dr.) odstrani s radnog mjesta sve što više nije potrebno i to uz najmanje moguće troškove. Logistika obuhvata sve aktivnosti vezane za razvoj, planiranje i organizaciju tokova materijala, informacija i vrijednosti u području nabavke, proizvodnje, skladištenja, unutrašnjeg transporta, pakovanja, distribucije i zbrinjavanja otpadaka, uključujući tu i obradu odgovarajućih informacija. Adekvatno organizovana funkcija poslovne logistike u kompaniji može, u značajnoj mjeri, doprinijeti povećanju rentabilnosti poslovanja, efikasnijem zadovoljenju zahtjeva kupaca i skraćivanju vremena isporuke.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari