Odlomak

I Istorijat

Zara je vodeći brend španskog modnog giganta Inditex (Industrias de Diseno Textil S.A.) i kao njegov pionir, osnovana je 1975. Osnivač Zare, Amancio Ortega, otvorio je prvu prodavnicu 1975. u glavnoj ulici, u LaCoruni.
Ova radnja je prodavala jeftinije proizvode koji su bili pandani popularnim, skupim modnim markama. Prva Zara se pokazala kao veliki uspeh i Ortega je počeo da otvara radnje širom Španije. Tokom 1980-ih godina, Ortega je počeo da menja dizajn, proizvodnju i distribuciju da bi smanjio vreme koje je potrebno za ove procese, kako bi brže reagovao na nove trendove, što je on nazvao “Instant fashion”. Kompanija je bazirala svoja poboljšanja na korišćenju informacionih tehnologija i korišćenju grupe dizajnera umesto pojedinaca.
Zara je uvela jednu neobičnu strategiju, tada revolucionarnu. Radije su, novac koji bi bio korišćen za reklamiranje, ulagali u otvaranje novih prodavnica, koje su uvek smeštene, u najprometnijim ulicama, da bi bile lako dostupne i vidljive svim potencijalnim kupcima. Ono što je danas praksa u Zari, nijedan artikal se ne zadržava u radnjama, duže od 4 nedelje, što Zarine potrošače podstiče da prave češće posete. Prosečna prodavnica u Španiji očekuje potrošače tri puta godišnje, što kod Zare ide i do 17 puta godišnje.
Godine 1988, kompanija je počela svoju internacionalnu ekspanziju u Portu, Portugal.
Godine 1989, ušli su na tržište US, a 1990 na tržište Francuske. Devedesetih godina su nastavili širenje u državama kao što su Meksiko, Grčka, Belgija i Švedska, da bi danas bili prisutni u više od 73 zemlje.
Sve Zarine prodavnice su u vlasništvu kompanije, sa izuzetkom onih, koje se nalaze u državama koje zabranjuju firme u vlasništvu stranaca. U tim slučajevima Zara posluje preko franšiza.
Zara ima 1520 prodajnih objekata u svetu, od čega mrežu od 1372 čine prodavnice unajvećim i glavnim gradovima. Zara ima godišnji prihod od 6,824 milijardi evra.
U toku jedne godine Zara lansira preko 11 000 novih prodajnih artikala, dok njeni konkurenti lansiraju izmedju 2000 i 4000. U celoj kompaniji INDITEX, Zara zauzima 65,6% od ukupnog prihoda od prodaje. Što se tiče procentualne podele proizvodnje, 50% se proizvodi u Španiji, 26% u ostatku Evropei, 24% u ostatku planete.
Misija preduzeća Zara je razvijanje i usavršavanje proizvoda koji karakteriše vrhunski kvalitet i dizajn, kompletna ponuda garderobe za savremenog muškarca i ženu, uz idealne proporcije cene i kvaliteta i na taj način zadržavanje liderske pozicije na domaćem modnom tržištu.

Vizija preduzeća Zara je pružanje jedinstvene prepoznatljivosti u stilu svim modernim, poslovnim ljudima, kroz široku ponudu modnih proizvoda evropskog kvaliteta i savremenog dizajna.

Strategija ostvarenja ciljeva je dobro pozicioniranje prodajnih objekata, održavanje konstantnog (i visokog) kvaliteta, zadovoljni i lojalni potrošači, i efikasno oglašavanje.

Modna kuća “Zara“ pruža odličan kvalitet tekstilnih proizvoda. Preduzeće ima dobru i lojalnu bazu potrošača na tržištu koje prolazi kroz konstantan rast u poslednjim godinama. U raznim segmentima tekstilne industrije povećava se i broj konkurenata. U cilju spremnosti na izazove konkurencije, kompanija Zara je usvojila tržišnu strategiju i program. Pojašnjavanje ovih faktora jeste svrha izrade marketing plana u kome će biti prikazana analiza tržišta, posebno ciljno tržište i potrebe tržišta. Kroz marketing plan biće sagledana SWOT analiza i definisani pojedini ključni faktori sadašnjeg i budućeg stanja na tržištu. Sve to uz tendenciju i plan daljeg širenja prodajne mreže i sagledavanja realnih razloga za isto.

II Analiza tržišta kompanije „Zara“

2.1 Analiza tržišta

Prodaju svojih proizvoda „Zara“ ostvaruje kroz trgovinu na veliko i malo. „Zaru” je u Srbiju dovela kompanija „Delta sport grupa”, franšizni partner „Zare” i ostalih brendova „Inditeks grupe”. „Delta sport grupa” otvorila je za četiri godine četiri „Zara” prodavnice u Srbiji (jednu u Novom Sadu i tri u Beogradu) i u „Delta sitiju” u Podgorici. Statistika pokazuje da je i pored velike konkurencije, „Zara” i posle četiri godine vodeći modni brend u Srbiji. Od otvaranja prve prodavnice, u četiri „Zare” u Srbiji zabeleženo je više od 40.000.000 poseta, usluženo 3.500.000 kupaca, a prodato je 6.000.000 modnih artikala. U narednom periodu rukovodstvo modne kuće “Zara” planira da otvori još najmanje deset prodavnica, tako da će i građani u unutrašnjosti Srbije biti u mogućnosti da kupuju proizvode ove popularne kompanije.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari