Odlomak

 UVOD

Razvojem svetske privrede i rastom kulturnog i obrazovnog nivoa ljudi turizam je stekao sve karakteristike masovne pojave. Povećanje fonda slobodnog vremena i porast životnog standarda učinili su turističke tokove masovnim, dinamičnim, nepredvidivim, u stalnom procesu promena, turbulentnim. Stoga, neki autori smatraju da se turizam nalazi u fazi zrelosti koju karakteriše zasićenost tržišta postojećim načinima zadovoljavanja turističkih potreba, a turističko tržište se karakteriše masovnošću i postojanjem velikog broja konkurenata. Osnovne promene, koje ga čine izrazito turbulentnim, odnose se na značajno delovanje uticaja iz okruženja, povezanih sa sve izrazitijom svešću o potrebi za očuvanjem osnove njegovog razvoja – prostora. Iz svega prethodno iznetog nameće se kao logična primena marketinga u turizmu. Na njemu je zadatak da umanji tenziju koja kontinuirano postoji između potreba privrednih subjekata da maksimiraju svoju ciljnu funkciju (npr. povećanje profita) i potrošačkih zahteva da pronađu odgovarajuće prednosti i ostvare očekivane koristi kroz zadovoljavanje svojih potreba i želja. Marketing u turizmu predstavlja specifičan spoj marketing aktivnosti pojedinih privrednih grana i delatnosti (ugostiteljstvo, saobraćaj, turističke agencije, trgovina i dr.) i koordinatora razvoja turizma (državni i društveni organi i organizacije). Kako se u turizmu radi o plasmanu tzv. “totalnog proizvoda” i o prožimanju mnogih delatnosti, direktno i indirektno, važno je napomenuti da će domet marketinga u turizmu biti i pod uticajem stepena razvijenosti i primenjenosti marketinga u svim ovim delatnostima. U ovoj grupi kao preduzimaoci marketing aktivnosti na nivou nosilaca poslovne politike na turističkom tržištu izdvajaju se, pre svega, ugostiteljska i saobraćajna preduzeća i turističke agencije/organizatori putovanja. Primena marketinga u turizmu zasnovana je na opštim karakteristikama korišćenja marketinga u uslužnim delatnostima, ali njena suština proizilazi iz određenih osobenosti turističkog tržišta i turizma u celini.

1.    MENADŽMENT I MARKETING U TURIZMU

U tom smislu posebno se izdvajaju:
o    direktni, indirektni i multiplikovani efekti turizma na privredu,
o    društveni značaj i uticaj turizma koji se naročito ispoljava u odnosu na stanovništvo receptivnih turističkih područja,
o    prostor, kao atraktivni faktor i važan sastavni deo turističkog proizvoda (prirodni i antropogeni faktori) i jedan od bitnih činilaca pri odlučivanju o izboru konkretne turističke destinacije,
o    zaštita i unapređenje životne sredine, kao jedan od osnovnih preduslova za razvoj turizma i zadovoljavanja potreba turista,
o    turistička tražnja, kao veoma heterogen i elastičan tržišni subjekt, zahteva poseban tretman u cilju prilagođavanja turističke ponude posebnim segmentima tražnje,
o    značaj turizma za razvoj privrede i društva, koji uslovljava poseban interes društva i države za razvoj turizma na svim nivoima.
Prvu definiciju marketinga u turizmu dao je J. Krippendorf u kojoj pod marketingom u turizmu smatra: “sistematsko koordinirano prilagođavanje poslovne politike preduzeća turističke privrede, kao i turističke politike države na lokalnom, regionalnom, nacionalnom ili internacionalnom nivou u cilju postizanja optimalnog zadovoljenja potreba određenih grupa potrošača i ostvarivanja, na toj osnovi, odgovarajuće dobiti.”

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari