Odlomak

Sažetak
Putni prelazi, kao veoma opasna mjesta u saobraćaju, zahtijevaju kontinualnu analizu i reakciju na neželjene događaje sa krajnjim ciljem smanjenja broja vanrednih događaja na njima, tj smanjenje ljudskih žrtava i materijalne štete prouzrokovane sudarima vozila dva različita vida saobraćaja. U radu je dato stanje putnih prelaza na mreži Željeznica Republike Srpske, naznačeni su mogući pravci djelovanja u cilju povećanja bezbjednosti saobraćaja na putnim prelazima i predloženi načini podizanja nivoa bezbjednosti izborom prioritetnih putnih prelaza primjenom metoda višekriterijumskog odlučivanja.

Ključne riječi – putni prelazi, bezbjednost u saobraćaju, višekriterijumsko odlučivanje

 

 

 

 

UVOD

Ukrštanje puta sa željezničkom prugom može biti nivelisano (u nivou) ili denivelisano (u različitom nivou). Putni prelaz ili putno-pružni prelaz je četvorokraka raskrsnica preko kojeg se ukrštaju dva vida saobraćaja (drum i željeznica) u nivou, što se može posmatrati kao opasna dionica i puta i pruge. Prelaz puta preko željezničke pruge može biti potpuno neobezbjeđen i obezbjeđen. Najniži oblik obezbjeđenja putno-pružnog prelaza je postavljanje saobraćajnog znaka“Andrejin krst” i znaka „STOP”. Viši nivo obezbjeđenja je primjena svjetleće signalizacije, takozvanih „treptača”, koji se ugradnjom polubranika još više može povećati. Najviši nivo bezbjednosti putnog prelaza ostvaruje se angažovanjem radnika željeznice na upravljanju zaštitnom rampom, koji na taj način sa postojećom opremom predstavljaju dio sistema za upravljanje saobraćajem.

Tehničko-tehnološke i organizacione karakteristike željeznice odredile su joj prioritet kod ukrštanja sa drumskim saobraćajnicama (od strane planera, organizatora i zakonodavaca), pa je na osnovu toga definisan i način regulisanja saobraćaja preko prelaza.

Putni prelazi, kao tačke sučeljavanja željezničkog i drumskog saobraćaja, predstavljaju mjesta na kojima često dolazi do vanrednih događaja, koji po pravilu imaju veoma teške posledice. Vanredni događaji na putnim prelazima uglavnom su kobni za učesnike u drumskom saobraćaju, mada se sa povećanjem težine drumskih vozila i uvođenjem lakih putničkih garnitura javlja sve veći broj žrtava i među učesnicima u željezničkom saobraćaju. Vanredni događaji na putnim prelazima odnose svake godine veliki broj ljudskih života i pričinjavaju znatne materijalne štete. Prosječno godišnje na putno-pružnim prelazima u Republici Srpskoj više od 5 ljudi izgubi život, dok više od 6 biva teško povrijeđeno. Materijalne štete su velike i to pogotovo na željezničkim vozilima, s obzirom na njihovu nabavnu vrijednost, a uračunavajući štetu na robi i štetu zbog prekida saobraćaja ta vrijednost se još drastično povećava. Skoro po pravilu, vanredni događaji prouzrokovani na putnim prelazima su prouzrokovali učesnici u drumskom saobraćaju. Sprovođenjem mjera povećanja brzine željezničkog saobraćaja, ovaj problem dobija još više na svojoj aktuelnosti i važnosti.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Naučni radovi

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari