Razni zadaci 2 PMF
Objavio MireksBuljex 30. jun 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Matematika, Obrazovanje
Objavio jelenatod25 16. jul 2013. Prijavi dokument
Uvod
Programom matematike u mlađim razredima manje se insistira na sticanju specifičnih znanja, a više na razvijanju univerzalno primenljivih intelektualnih sposobnosti. Na primeru aritmetičkih zadataka navodimo i analiziramo načine njihovog izbora, strukturiranja i oblikovanja. Na taj način, uklapamo ih u skladan i povezan proces učenja, s ciljem da se kod učenika efikasnije razvija sposobnost matematičkog mišljenja. Aritmetički zadaci imaju značajnu ulogu za utvrđivanje i produbljivanje matematičkih znanja i predstavljaju jedan od osnovnih činilaca intelektualnog razvoja učenika u mlađim razredima osnovne škole. Pozitivnom razvoju kognitivnih sposobnosti učenika posebno doprinose zadaci namenjeni intenzivnom umnom radu, koji su u skladu sa njihovim mogućnostima. Zato je potrebno da oni budu didaktički i metodički oblikovani kao značajan instrument za kvalitetno sticanje znanja.
Produbljivanje matematičkih znanja putem aritmetičkih zadataka ima poseban značaj u mlađim razredima osnovne škole, posebno u pogledu izgradnje strategija mišljenja. Osnovni problem čini izbor zadataka, te njihovo strukturiranje i oblikovanje tako da se uklope u povezan proces učenja, koji je u skladu sa strukturom ličnosti učenika i matematikom kao naukom. Shodno tome, cilj ovog rada je da se, pomoću savremenih metoda istraživanja, odrede metodički okviri s primerima i modelima za što kvalitetniji izbor, strukturiranje i oblikovanje aritmetičkih zadataka.
Metodički okviri za izbor, strukturiranje i oblikovanje aritmetičkih zadatka
Sistem matematičkih znanja čini zaokruženu i jedinstvenu celinu. Postupnošću u redosledu realizacije nastavnog programa, poštujući metodičke postavke i koncepcije, nastoji se da se kod učenika formira celovit, logički dosledan i konzistentan sistem znanja, unutar koga se otkrivaju veze i odnosi i povezuju znanja o pojedinačnim svojstvima. Veliki doprinos tome daje logička struktura matematičkog zadatka.
Kako skup №> i operacije definisane u njemu čine najzastupljeniju oblast osnovnog matematičkog obrazovanja, aritmetički zadaci zauzimaju veoma važno mesto u nastavnom programu matematike za mlađe razrede osnovne škole. To ne znači da se u osnovi nastave aritmetike, akcenat stavlja na formalno i apstraktno određivanje prirodnih brojeva i njihovo povezivanje u niz, shodno Peanovim aksiomama. Isto važi i za određivanje aritmetičkih operacija, kao i njihovu primenu. Formiranje pojmova prirodnih brojeva, njihovog povezivnja u niz (brojanje), poimanje i primena računskih operacija čine suštinu nastave aritmetike, u mlađim razredima osnovne škole.
Prilikom rešavanja aritmetičkih zadataka tzv. računska tehnika predstavlja završnu fazu u njihovom rešavanju, kojoj prethodi niz misaonih aktivnosti učenika, te je, kao takvu, treba i tretirati u sticanju znanja i vrednovanju postignuća učenika. Na navedeni način učenik se pravilno osposobljava da usvojene pojmove i pravila, izradom aritmetičkih zadataka, produbi i primeni.
Pitanje zadatka je centralno pitanje nastave aritmetike u osnovnoj školi, jer se njime podstiče prelazak sa operacija na unutrašnje mentalne procese, posebno kognitivnog područja, što doprinosi dubljem razumevanju. Aritmetički zadaci predstavljaju materijal za učenje postupnim usvajanjem i us¬ložnjavanjem znanja, usklađenim s obrazovnim standardima. Pošto od prirode matematičkih zadataka zavisi način na koji će se odvijati proces otkrivanja i usvajanja znanja, zadaci se mogu grupisati na razne načine. Posebnu podelu čine tipovi zadataka: tačno-netačno, dopuni iskaze, reši i zapiši, i t. sl. U okviru navedenih tipova zadataka moguće je njihovo funkcionalno i logičko povezivanje, kojim bi se posebno uticalo na motivisanost i aktivnost učenika. Navedenom podelom se ne uvodi hijerarhija stepena težine zadataka, odnosno stepena učešća viših nivoa misaonih aktivnosti.
Zadaci tipa “tačno-netačno”, doprinose razvijanju unutrašnje motivacije učenika, njihovom kritičkom i stvaralačkom odnosu prema svom individualnom radu, posebno u sagledavanju tačnosti pojedinih tvrđenja.
Objavio MireksBuljex 30. jun 2024.
Objavio sanndricak 30. jun 2024.
Objavio aleksandramatejevic.mef 14. maj 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Objavio nvvaske99 03. septembar 2024.
Objavio nvvaske99 03. septembar 2024.
Objavio maricamacapavlovic 07. oktobar 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Objavio pavle.najdenov 23. septembar 2024.
Objavio maricamacapavlovic 07. oktobar 2024.
Objavio jelpet2000 30. septembar 2024.
Objavio zeljanasredojevic 23. septembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.