Odlomak

UVOD

Stvaranje i održavanje konkurentske prednosti predstavlja specifičan odgovor preduzeća na impulse iz okruženja. Konkurentska prednost je i racionalan način na koji konkretna organizacija može da se pojavi ili nadmeće na odabranom tržištu kako bi ostvarila neke svoje posebno definisane ciljeve.

Po definiciji konkurentska prednost (Competitive advangage) je sposobnost preduzeća da stekne superiornost u odnosu na konkurente [31].Majkl Porter je popularizovao ideju da je kompanija na dobitku ako gradi relevantnu i održivu konkurentsku prednost[28].  U današnje vreme većina prednosti gubi svoju relevantnost a tek nekoliko njih je održivo. Prednosti su privremenog karaktera. U sve većoj meri,  kompanija  pobeđuje ne zbog jedne prednosti već zato što  postepeno ustanovljava jednu po jednu prednost u odnosu na drugu. [10]. Konkurencija je ključ uspeha ili neuspeha firme. Konkurencija određuje prikladnost aktivnosti koje mogu da doprinesu rezultatima firme u oblastioma kao što su inovacije, kohezivna kultura ili valjana implementacija

Neke od definicija, a naročito definicije Michaela E. Portera [28] , najbolje ukazuju na suštinu pojave koju istražujemo:

•    Preduzeće ima konkurentsku prednost ako uspe da njegova profitabilnost bude veća od prosečne profitabilnosti preduzeća u toj industriji, tokom određenog vremenskog perioda
•    Konkurentska prednost je organizaciona sposobnost koja omogućava preduzeću da stvara znatno više vrednosti za kupca u odnosu na svoje konkurente;
•    Konkurentska prednost je skup faktora koji razlikuju preduzeće od njegovih konkurenata i koji mu daju jedinstvenu poziciju na tržište
•    Jednostavno rečeno, to su sve one prednosti koje imate u odnosu na svoje konkurente

Poslovanje preduzeća odvija se u „ratnoj sredini“ i u uslovima koji su slični ratnom stanju i koji zahtevaju stalnu borbu da bi se ostvario neki cilj. „Ratnu“ sredinu predstavlja tržište gde se vodi stalna borba za opstanak i sticanje konkurentske prednosti da bi se dobilo poverenje potrošača [19]. Na taj način posmatrano, stvaranje i održavanje konkurentske prednosti zauzima centralno mesto u strateškom razmišljanju  preduzeća.

 

 
1.1.    Predmet i polazišta istaživanja

Postoji li univerzalan obrazac kojim možemo uspešno formulisati načine da u različitim poslovnim ambijentima ostvarimo konkurentsku prednost? Da li se mogu izvesti opšti zaključci koji se mogu uspešno primeniti u raznovrsnim situacijama? Kako da u istom vremenskom periodu, u istoj privrednoj grani uočimo razloge koji jednu firmu dovode do liderskog položaja? Da li se može ustanoviti metod kojim bi sistematski ispitivali korene konkurentske prednosti i tako otkrili suštinske razlike između firmi? Traganje za odgovorima na ova pitanja bila su neposredni povod za izbor predmeta našeg istraživanja.

Predmet našeg rada je istraživanje određenih aktivnosti firme kao osnovnih elemenata stvaranja i održavanja konkurentske prednosti.

Postoje različiti teorijski izvori koji obrađuju ovu oblast, od uopštenih koji konkurentsku prednost definišu kroz veličinu i ostvareni udeo na tržištu,  posebnih koja istražuju različite izvore konkurentske prednosti ali ih ne dovode u vezu satrenutnim udelom na tržištu, do nekonvencionalnih poput Strategije plavog okeana koja ukazuje na potrebu da se borba sa konkurencijom napusti i da se kompanije okrenu stvaranjem većeg prostora na tržištu.
Naša istraživanja  imaju okvir u radovima Portera o konkurentskoj prednosti i konkurentskim strategijama kao jedno šire teorijsko razmatranje. Kroz izabrani primer u bliskom poslovnom okruženju (primer Frikoma AD. na domaćem tržištu industrijskog sladoleda)  sprovedena istraživanja potvrdila su Porterova načela.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari