Odlomak

Quality of Service

U području informacijskih tehnologija, u delu koji se bavi telekomunikacijskim mrežama, pojam Quality of Service (QoS – kvaliteta usluge) se odnosi na mehanizam za kontrolu rezervacije mrežnih resursa (npr., propusnosti mreže). Quality of Service predstavlja mogućnost dodeljivanja različitih prioriteta različitim aplikacijama, korisnicima i tokovima podataka ili osiguranja određenog nivoa usluge za neki tok podataka.
Pod kvalitetom usluge (QoS) još podrazumevamo sposobnost mreže u pružanju kvalitetnijih servisa u mrežnom prometu koristeći razne tehnologije kao što su:

  • Frame Relay
  • Asynchronous Transfer Mode ( ATM )
  • Ethernet i 802.1 mrežu
  • SONET (Synchronous Optical NETwork )

Glavni cilj QoS-a je:

  • pružanje prioriteta propusnosti mreže ( bandwidth – norma pod kojom se promet prenosi po mreži )
  • kontroli varijacije u latenciji (jitter) i latencije (važno za osetljiviji promet u stvarnom vremenu i interaktivni promet – video i voice promet)

Pored navedenog, zadatka QoS-a je i pružanje prioriteta prilikom izbora jednoga ili više protoka podataka (flow), tako da ostali protoci podataka trpe propuste, to jest pruža im se smanjena propusnost . Protok se odnosi na kombinaciju:

  • source i destination adrese
  • source i destination port-a
  • identifikatora razdoblja razmene podataka ( session identifier )

Termin kvalitet usluga QoS (Quality of Service) se koristi u digitalnim telekomunikacijama, sa ciljem da se prilikom projektovanja mreža uzmu u obzir sve performanse date mreže, koje zahtevaju različite korisničke aplikacije i usluge koje mreža pruža odnosno omogućava korisnicima. Opšta definicija kvaliteta je data u ISO standardu oznake ISO 8402. U ovom standardu kvalitet se definiše kao ukupnost karakteristika entiteta, koja počiva na njegovoj sposobnosti da ispuni tražene osnovne zahteve, kao i zahteve koji proističu iz osnovnih zahteva kvaliteta. U ITU- T preporuci E.800, kvalitet usluga se definiše kao ukupan efekat performansi usluge, koji određuje stepen zadovoljstva korisnika datom uslugom. Okvir za kvalitet telekomunikacionih usluga, koji je definisan preporukom E.800, ne određuje radne aspekte obezbeđenja kvaliteta usluga u mrežama, a takođe nije orjentisan ka aplikacijama. Zbog toga je pomenuti okvir dosta neprecizan da bi se mogao adekvatno primeniti u praksi.
Preporukom ITU-T G.1000 detaljnije se definišu okvir i pristup QoS-u, a takođe njome se daju funkcionalne definicije svih komponenata kvaliteta usluga. Preporuka G.l000 je nastala kao rezultat težnji za jedinstvenim QoS pristupom, s ciljem da se uspostavi detaljna QoS procedura, koja se može jednostavno primeniti za razvoj i planiranje mreža, kao i nadgledanje kvaliteta usluga, koje mreža puža korisniku. Prema G.1000, korisnik definiše (zahteva) davaocu mrežnih usluga određeni nivo kvaliteta usluga to:

  • QoS zahtevi korisnika se definisu kao nivo kvaliteta, koji zahteva aplikacija korisničkog nivoa, a koji se može izraziti na način prilagođen krajnjem korisniku.
  • QoS koji nudi/planira davalac usluge (provajder) predstavlja nivo stvarnog kvaliteta za koji se očekuje da će provajder usluga ponuditi korisniku.
  • QoS koji provajder isporuči (ostvareni QoS) predstavlja nivo stvarnog kvaliteta koji se postiže i isporučuje korisniku.
  • QoS koji korisnik smatra da ima, izražava nivo kvaliteta za koji korisnik veruje da mu je obezbeđen od strane davaoca usluge – provajdera.

ITU-T preporukom G.1010 (QoS kategorije multimedija krajnjeg korisnika) se definišu (standardizuju) ključni faktori koji utiču na QoS gledano iz perspektive krajnjeg korisnika. Pri tome se imaju u vidu aplikacije koje sadrže govor, video sliku, mirne slike (faksimil poruke), podatke i tekst, kao i parametri koji upravljaju stepenom zadovoljstva krajnjeg korisnika za ove aplikacije. Na taj način se standardizuje veliki skup klasa QoS kategorija različitih aplikacija krajnjih korisnika. Cilj je da se ove kategorije koriste kao osnova za izvođenje realnih QoS klasa i određenih mehanizama kontrole QoS-a za transportne mreže. Odnos između navedenih nivoa kvaliteta usluga grafički je prikazan na slici 1.

 

 

 

Ključni parametri QoS koji utiču na ocenu kvaliteta usluga od strane korisnika
Kašnjenje

Kašnjenje se manifestuje i pojavljuje na različite načine. Ono uključuje vreme potrebno da se uspostavi određena usluga, od trenutka početnog zateva korisnika, kao i vreme utrošeno za prijem specifične informacije, onda kada je usluga uspostavljena u datoj mreži. Kašnjenje ima direktan uticaj na subjektivni osećaj ili ocenu kvaliteta (zadoviljstva) korisnika datom uslugom. Obuhvata kašnjenje prilikom obrada u terminalu, u prenosu preko mreže i u serverima. S korisničke tačke gledišta, kašnjenje takođe uzima u obzir efeket delovanja i drugih mrežnih performansi kao što su korisni bitski protok ili širina propusnog opsega kanala.

 

 

Varijacija kašnjenja

Varijacija kašnjenja generalno se smatra parametrom performanse QoS-a zbog toga što je veoma važan parametar na transportnom sloju u sistemima sa paketskim prenosom poruka. Nastaje kao posledica promenljivog vremena dolaska pojedinačnih paketa. Usluge koje ne tolerišu varijaciju kašnjenja, moraju imati ugrađene mehanizme za otklanjanje (ili smanjenje na prihvatljivu vrednost) varijacije kašnjenja.

 

 

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Skripte

Komentari