Odlomak

UVOD

Upravljanje vozilima velike nosivosti zahteva veliki fizički napor od vozača. Naročito teško je upravljati vozilom pri kretanju po lošim putevima. Da bi se omogućilo lako upravljanje ovim vozilima u sistem za upravljanje se uključuju specijalni servomehanizmi čiji je osnovni zadatak da se smanji potrebna sila na točku upravljača, a samim tim da se poveća manevarska sposobnost vozila.

U današnje vreme, servo uređaji upravljačkih mehanizmama se ugrađuju i na laka vozila i autobuse. Namena servo uređaja u ovom slučaju je ne samo da olakša upravljanje, nego da omogući i bezbedno kretanje sa visokim brzinama jer u slučaju eksplozije pneumatika na prednjim točkovima daleko je lakše održati kretanje u pravcu kod sistema upravljanja sa servouređajem.

 

 

SERVO SISTEMI KOD VOZILA

Najrasprostranjeniji tipovi servouređaja su:

 

•    hidraulički,
•    pneumatski i
•    električni.

Bez obzira na konstrukciju servouređaj mora imati sledeće osnovne elemente:

1.    Izvor energije. Kod hidrauličnog servouređaja je to hidraulična pumpa koja dobija pogon od motora, a kod pneumatskog servouređaja izvor energije je kompresor sa rezervoarom.

2.    Servomotor služi za predaju sila na sistem upravljanja. Kod hidrauličnih i pneumatskih
servomehanizama je to radni cilindar koji pretvara energiju radnog fluida (tečnosti ili vazduha) u silu koja dejstvuje na sistem upravljanja.

3.    Razvodnik mora omogućiti distribuciju radnog fluida u jedan ili drugi dio radnog cilindra u zavisnosti od potrebnog smera obrtnog momenta na upravljački točak, te da prekine dovod radnog fluida kada se dostigne zaokretanje točka diktirano točkom upravljača. [1]

Servo-sistemi kod vozila ima najveću primenu kod:

  •     Sistema za upravljanje i
  •     Kočionog sistema

 

 

 

 

SISTEM ZA UPRAVLJANJE
Tehnologija unutar jednog današnjeg, modernog automobila čine motor i njegovi podsistemi koji su zaduženi za pokretanje zatim kočnice koje služe za zaustavljanje vozila, menjac za prenošenje snage, kompjuter za kontrolu svih procesa, ali pođednako bitan sistem, odnosno sklop u jednom automobilu jeste i sistem upravljanja.

Prema tome, bitna stavka čitavog sistema jeste upravljanje vozilom, naravno, putem okretanja volana. On na prvi pogled deluje jednostavno, međutim danas više nema nijednog jednostavnog sistema u kolima. Istina je, da je bazičan koncept upravljanja vrlo jednostavan, ali kako bi ujedno bio i efikasan, moralo se ipak malo zakomplikovati.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Mašinstvo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari