Troskovi i prihodi
UVOD
Cilj ovog seminarskog rada jeste da reprezentuje kretanje i analizu principa rentabilnosti u poslovnoj praksi preduzeća. Značaj analize ogledaće se u parcijalnom sagledavanju poslovnih subjekata, kroz njihovu organizaciju, svojinsku stukturu, pravni status i delatnost. U svojim proizvodno-uslužnim aktivnostima preduzeća ostvaruju različite poslovne rezultate koje ponajviše zavise od prihoda i rashoda. U daljem kontekstu seminarskog rada objasnićemo razloge nastajanja troškova i uticaj pojedinačnih faktora na njihovo povećanje i smanjenje. Prihodi će selektivno uticati na krajnji rezultat, dobit ili dobitak.
Preko razgraničenja prihoda i rashoda posebnu pažnju posvetićemo uzroku stvaranja i merenja rentabilnosti. Na granici prihoda i rashoda i njihovoj analizi ekonomski osvrt baziraće se na ulogu rentabilnosti u poslovnoj praksi preduzeća.
Poseban akcenat stavićemo na objašnjenje principa rentabilnosti koji predstavlja jedan od tri principa reprodukcije. Njime se definiše jedna od osnovnih i ključnih ekonomskih ciljeva preduzeća koje treba ostvariti. Ekonomsko obeležje principa rentabilnosti je određeno i kroz funkciju rentabilnosti kao ekonomskog merila kvaliteta ekonomije. Veličina tog kvaliteta izražava uspeh tog preduzeća u sprovođenju principa rentabilnosti kao ekonomskog načela ili principa ekonomije. Sa gledišta uspešnosti poslovanja samog preduzeća rentabilnost će nam govoriti i o zarađivačkoj sposobnosti.
U ovom radu slikovito su prezentovane sve analize i merenja rentabilnosti. Osim ključnih pojmovnih karakterizacija rentabilnosti i učešća prihoda i rashoda podrobnije su parcijalno selektirana i objašnjena:
– Pojam i vrste troškova
– Pojam i vrste prihoda
– Pojam rentabilnosti
– Nivo i dinamika ostvarene dobiti
– Nivo i dinamika ostvarene rentabilnosti
Radi aktuelizacije samih poslovnih poduhvata i aktivnosti preduzeća u daljoj razradi seminarskog rada konkretizovali smo i ključne poslovne uspehe datog preduzeća u zemlji i inostranstvu.
Ključni koncept rada prezentovaćemo preko aktuelizacije problema nastajanja troškova u savremenim preduzećima i njhovom razgraničenju u računovodstvenom smislu. Praksa je pokazala da prihodi najviše utiču na krajnji rezultat stvaraju poslovnu aktivnost izraženu u vidu dobiti. Povezanost se ogleda u obrascu za izračunavanje rentabilnosti (dobit/kapital) i izgledu za povećavanje rezultata u budućem periodu kojem teže preduzeća kako u zemlji tako i u inostranstvu.
1.1 Pojam troškova
Troškovi predstavljaju vrednosni (novčani) izraz utrošenih elemenata proizvodnje (sredstava za rad, predmeta rada i radne snage) i poslovne izdatke koji su vezani za ostvarenje te proizvodnje.
Utrošene elemente proizvodnje možemo posmatrati naturalno i vrednosno.
Utrošci su naturalni izraz utrošenih elemenata proizvodnje. Utrošci su količinska komponenta troškova. Kvantitativno posmatrano trošak je proizvod utrošaka i cene po jedinici utroška.
Tr = Ut x C
*troškovi elemenata procesa proizvodnje spadaju u troškove u užem smislu.
Utrošci radne snage – podrazumevaju utrošenu energiju čoveka pri obavljanju radnih zadataka u procesu reprodukcije. Nosioci utrošaka radne snage su proizvodi, odnosno usluge datog preduzeća. Utrošak radne snage vrši se na tehnološkim i netehnološkim radnim mestima. Na netehnološkim radnim mestima veza izmedju utrošaka radne snage i proizvedenih učinaka je indirektna i to pomoću unapred utvrdjenih ključeva za raspodelu utrošaka.
Utrošci usluga drugih lica – izražavaju se različitim jedinicama mere (norma časova, broj jedinica usluga), ali kod mnogih nije moguće odrediti količinsku komponentu njihovog trošenja (npr advokatske usluge)
Utrošci jednog dela sredstava za rad ulaze svojom materijalnom supstancom u novi proizvod. Sredstva za rad se troše kroz fizičko trošenje, starenje, lom i kvar.
Više u Ekonomija
Analiza finansijskih izvještaja
- Analiza posovanja preduzeća
- Visoka poslovna škola strukovnih studija u Blacu · Blace
- 9 stranica
Skripta hotel
- hotelska preduzeća
- UNIVERZITET U PRIŠTINI - Ekonomski fakultet · Knjaževac
- 10 stranica
Analiza determinanti ponašanja potrošača na primeru proizvoda “Instant Palenta” RJ – Corn Product
- Ponasanje potrosaca
- UNIVERZITET EDUCONS - Fakultet poslovne ekonomije · Srem. Kamenica
- 14 stranica
Više u Seminarski radovi
Izrada klasične dnevne frizure
- /
- 11 stranica
Sijani travnjaci
- Krmno bilje
- 1 stranica
Osnovni zadaci statike – aksiome statike
- Mašinstvo
- 20 stranica
Više u Skripte
Ergonomičnost industrijskog dizajna
- industrijski dizajn
- UNIVERZITET U KRAGUJEVCU - Fakultet inžinjerskih nauka · Čačak
- 35 stranica
Ergonomija kao komponenta industrijskog dizajna
- industrijski dizajn
- UNIVERZITET U KRAGUJEVCU - Tehnički fakultet u Čačku · Čačak
- 34 stranica
Izrada klasične dnevne frizure
- /
- 11 stranica