Odlomak

1. Uvod

U skladu sa ustavnopravnim položajem, organi javne uprave dužni su da poštuju, štite i promovišu ljudska prava i osnovne slobode zagrantovane ustavom. Zaštita ljudskih prava ostvaruje se u javnoj upravi kroz njene funkcije izvršavanja zakona i vođenja postupaka u kojima se odlučuje o pravima i obavezama građana i pravnih osoba. Stoga javna uprava ima značajnu ulogu u zaštiti i promociji ljudskih prava.
Javna uprava je u post-konfliktnom periodu i u periodu tranzicije svakako bila pod uticajem brojnih otežavajućih faktora koji utiču na reformske procese. Kao glavni otežavajući faktori posebno se prepoznaju izraženo ispoljavanje monopola politike nad upravom, pojava kvantitativnog umesto kvalitativnog rasta uprave uz multiplikaciju horizontalnih i vertikalnih nivoa vlasti, nepovoljna kadrovska struktura, kao i nedostaci u postojećoj ustavno-pravnoj strukturi koja je sa sobom donela snažnu ekspanziju sadržajnih odgovornosti uprave.
Prema zadnjoj Oceni stanja demokratije i vladavine prava koju je izvršila SIGMA javna uprava se karakteriše neefikasnošću na državnom nivou i politizacijom na entitetskom nivou. Brojni nivoi vlasti, broj zaposlenih i unutrašnja organizacija, čine upravu u celini velikim opterećenjem domaćih resursa.
Ovi ali i drugi brojni razlozi su uzroci da je još uvek rano govoriti da je Srbija ostvarila principe dobre uprave i pored činjenice da su poduzeti strateški napori usvajanjem Strategije za reformu javne uprave.
Upravo stoga će ovaj rad pokušati da identifikuje ulogu javne uprave u promociji i zaštiti ljudskih prava, javne uprave koja se bazira na principima dobre uprave kako bi se na osnovu prepoznatih indikatora ocenili preduslovi i sposobnost javne uprave u Srbiji da ispuni svoje obaveze u oblasti ljudskih prava.

2. Uloga javne uprave u ostvarivanju ljudskih prava

Ostvarivanje većine ljudskih prava zahteva aktivnu ulogu vlasti. Delovanje vlasti u većini slučajeva se odnosi na provođenje zakona i politika i provođenje drugih aktivnosti od različitih segmenata javne uprave. Ove aktivnosti su usmerene na obaveze da se poštuju, štite i ostvaruju ljudska prava. Javna uprava i ljudska prava se međusobno nadopunjuju. Principi ljudskih prava osiguravaju smernice za rad javne uprave i drugih političkih i društvenih aktera. Pored toga, principi ljudskih prava predstavljaju izvor informacija za izradu pravnog okvira, javnih politika, programa i javnih budžeta. Sa druge strane, bez javne uprave bazirane na principima „dobre uprave“ ljudska prava se ne mogu poštovati i štititi na odgovarajući način. To uključuje postojanje odgovarajućeg pravnog okvira i institucija ali i upravnih procesa spremnih da odgovore na prava i potrebe svih članova društva.
Kada govorimo o javnoj upravi govorimo o javnom upravi u smislu upravljanja. Javna uprava se shvata kao ona uprava koja je „ dobila od političkih vlasti ovlasti i sredstva potrebna za zadovoljavanje opštih interesa.“
Iako ne postoji univerzalna definicija pojma dobre uprave, u zavisnosti od konteksta neki osnovni principi su ipak zajednički svim definicijama a to su: učešće javnosti u donošenju odluka, transparentnost, odgovornost, vladavina prava, učinkovitost, ravnopravnosti i slično.
Veće sigurnosti Ujedinjenih naroda je u svojoj Rezoluciji broj 2000/64 „Uloga dobre uprave u promociji ljudskih prava“ zaključilo da je dobra uprava osnova sine qua non za promociju ljudskih prava.
Principi dobre javne uprave su stoga ključni kako bi se uspostavilo pozitivno okruženje za ostvarivanje ljudskih prava. Principi dobre javne uprave su bazirani na osnovnim dokumentima o ljudskim pravima.
Tako je pitanje pravne sigurnosti regulisano članovima 4 i 8 ICESCR , ravnopravnost članovima 1 i 2 UDHR , 3 i 14 ICCPR , 2,3 i 7 ICESCR, članom 14 i Protokolom 12 ECHR te članovima 20 i 27 ESC , učešće javnosti članovima 6, 8, 14, 21 i 29 UDHR, 6, 9, 13, 16 i 25 ICCPR, 5, 6 i 13, P3 ECHR i 15 i 22 ESC i tako dalje.
Bazirajući se na Rezoluciji 2005/68 Veća za ljudska prava , Ured Visokog komesara za ljudska prava UN-a (OHCHR) je proveo Istraživanje sa ciljem da ispita odnos između dobre uprave i ljudskih prava i navede praktične primere. OHCHR je na osnovu izvršene analize kategorizirao osnovne veze između dobre uprave i ljudskih prava u četiri glavne oblasti:
• Demokratske institucije
• Učešće javnosti u donošenju odluka
• Pružanje usluga i vladavina prava
• Borba protiv korupcije
Ovi indikatori će poslužiti i za analizu stanja javne uprave u Srbiji u kontekstu njenih kapaciteta da primene principe dobre uprave odnosno da aktivno rade na zaštiti ljudskih prava.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pravo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari