Odlomak

1. UVOD

Obrazovanje i vaspitanje svih učesnika u saobraćaju je Zakonom o bezbednosti saobraćaja definisano kao obaveza svih subjekata u obrazovno-vaspitnom procesu. Obuka vozača mora postati deo obrazovnog procesa jer vozač nije dovoljno obučen ako savlada samo manuelno kretanje koje je potrebno za usvajanje pravilne tehnike rukovanja vozilom i tehnike vožnje, već mora da poznaje i suštinu saobraćajno tehničkih odnosa i drugih odnosa u saobraćajnom sistemu. Osnovnu pažnju u sistemu obuke kao finalnom delu pripreme potrebno je usmeriti prema vozačima motornih vozila s obzirom da oni u saobraćaju upravljaju sredstvima koja su najveći izvor opasnosti. Dobar deo današnjih problema u saobraćaju posledica je nedovoljne pripreme i neadekvatno izvršene obuke sadašnjih vozača. Ako kroz obuku vozač stekne samo informativna znanja o saobraćajnim propisima, saobraćajnim znacima, i osnovna znanja o funkciji vozila, on neće biti dobar vozač, nego samo bolje obavešten pešak koji je stavljen za upravljač motornog vozila, u to mu nije dovoljno za bezbedno ućešće u saobraćaju. Kroz obuku budućih vozača treba razvijati navike razumnog ponašanja, smisao odgovornosti, shvatanje da bezbedno odvijanje saobraćaja ne zavisi samo od vremenskih uslova, kvaliteta i kapaciteta saobraćaja, vrste i kvaliteta vozila, već i od ponašanja samih učesnika, njihove međusobne saradnje i solidarnosti kojoj i on mora doprineti, pomoći drugom učesniku kada dođe u nezavidnu saobraćajnu situaciju.
Na teritoriji opštine Pirot je pre uvođenja pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava privredno društvo, odnosno ogranak privrednog društva ili srednja stručna škola koji vrše osposobljavanje kandidata za vozače, koji je stupio na snagu 25. oktobra 2012. godine, a rok za ispoštovanje pojedinih članova je do 25. oktobra 2014. godine, radilo je osam centara za obuku vozača, a stupanjem pomenutog pravilnika na snagu, radi pet centra za obuku vozača, od kojih su obrađene “NB010”, “WINTERA” i “PRO DRIVE”.

2. ORGANIZACIJA IZVOĐENjA NASTAVE

2.1. KADROVI POTREBNI ZA OBAVLJANJE POSLOVA AUTO ŠKOLE

Program osposobljavanja kandidata u auto školi realizuju:
• Instruktori vožnje iz praktičnog dela nastave;
• Predavači teorijskog dela nastave;
• Ispitivači.

Instruktor vožnje mora biti u radnom odnosu, na određeno ili neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom, u pravnom licu koje vrši osposobljavanje kandidata za vozače.
Pravno lice koje vrši osposobljavanje kandidata za vozače, dužno je da ima najmanje tri instruktora vožnje koji poseduju licencu za obavljanje tog posla koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.
Ukoliko pravno lice vrši osposobljavanje kandidata za vozače vozila kategorije B dužno je da ima najmanje tri instruktora vožnje za kategoriju B.
Ukoliko pravno lice vrši osposobljavanje kandidata za vozače vozila ostalih kategorija dužno je da ima najmanje jednog instruktora vožnje, za svaku od tih kategorija vozila.
Osnovni zadatak instruktora vožnje je da prenese znanje i da osposobi kandidata za vozača motornih vozila da bezbedno učestvuje u saobraćaju. Takodje, zadatak instruktora vožnje je da kandidata pripremi za praktični deo vozačkog ispita uz predhodno savladane vežbe. Instruktor je dužan da planira i da se pripremi za čas obuke, realizuje čas obuke i analizira čas sa kandidatom. Neophodno je da instruktor vožnje poseduje znanje o bezbednom učešću u saobraćaju kao i da poznaje i pravilno primenjuje metodiku obuke vozača. Tokom celokupnog vremena obuke. pažnja instruktora je usmerena na postupke kandidata u toku vožnje, na saobraćaj u celini, posebno na to da kandidat zbog neznanja moze napraviti pogrešnu radnju kojom bi ugrozio i sebe i druge. Prilikom rada sa kandidatom instruktor treba da bude smiren, da ne reaguje impulsivno na greške kandidata nego da mu smireno ukazuje na propuste i da ga motiviše za dalju obuku.
Instruktor pre početka svake vežbe u uvodu, u izvođenju pojedinih radnji sa motornim vozilom, mora da objasni ili demonstrira način i postupak izvođenja radnje. Objašnjenja instruktora su najefikasnija kada su kratka i laka. IU okviru tih objašnjenja spadaju, npr. način pokretanja motornog vozila, ubrzavanje motornog vozila, kočenje, korišćenje kvačila, prestrojavanje i dr

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari