Odlomak

1. UVOD

Pojam menadžmenta podrazumeva upravljanje privrednim preduzećima ili javnim poduhvatima odnosno upravljanje organizacionim sistemima u različitim oblastima društvene delatnosti. Menadžer označava sposobnost obavljanja posla preko ljudi. Osnovne faze menadžmenta su :
– Planiranje – znaci da menadžeri unapred razmišljaju o ciljevima i odgovarajućim aktivnostima koje ce doprineti njihovoj realizaciji.
– Organizovanje- odnosi se na koordiniranje resurasa radi ostvarenja ciljeva i veće efektivnosti organizacije.
– Vodjenje- označava način na koji menadžeri utiču na podređene članove organizacije radi obavljanja bitnih aktivnosti.
– Kontrola- daje menadžerima sigurnost da organizacija ide prema definisanom cilju.
Na osnovu toga možemo reći da je menadžment proces kroz koji odabrana grupa ljudi usmerava sve zaposlene u kompaniji prema zajednički zadatom cilju. Definisanje menadzmenta kao procesa sacinjenog od faza planiranja, organizovanja, vodjenja i kontrole podrazumeva da menadzeri za ostvarivanje ciljeva koriste sve resurse organizacije (ljude, opremu, finasijska sredstva i informacije). Dva osnovna pokazatelja uspešnosti poslovanja preduzeća su: efikasnost i efektivnost. Efikasnost znači raditi bolje ono što se radi dok efektivnost znači raditi prave stvari.
U savremenim uslovima poslovanja neophodno je kreirati budućnost odnosno stvoriti odgovarajuću viziju, misiju i strategiju što podrazumeva primenu savremenog strategijskog menadžmenta. Strategijski menadžment uključuje strategijsko planiranje i strategijsku akciju u ulovima kada se sredina brzo menja i rastu njeni otpori. On je usmeren na poboljsanje i povećanje efikasnosti i efektivnosti. Efektivnost zavisi od nivoa menadžmenta i treba da bude na vrhu. Strategiski menadžment je upravljanje odnosa sa sredinom,strategija koja doprinosi ostvarenju ciljeva.Na osnovu strategije menadžmenta se smanjuju ili u potpunosti eliminišu otpori promenama kako bi se sprečilo i povećanje jaza između potencijala preduzeća i njegovih izvora. Strategija menadžmenta obuhvata sledeće aktivnosti:
– Strategijska analiza
– Strategijski izbor
– Strategijska promena
2. PROCES STRATEGIJSKOG MENADŽMENTA
Zadatak strategijskog menadžmenta je uspostavljanje odnosa organizacije i njene sredine. U smislu realizacije ovih zadataka, odvijaju se aktivnosti koje imaju za cilj identifikovanje šansi i pretnji iz okruženja i jakih i slabih strana organizacije. Ove aktivnosti imaju za cilj formulisanje misije i dugoročnih ciljeva, a u skladu sa tim i definisanje pravca, metoda i tempa razvoja organizacije. Autori Certo i Peter proces strategijskog menadžmenta definišu kao kontinuirani proces koji uključuje nekoliko koraka :
– Analiza sredine
– Usmeravanje organizacije
– Formulisanje strategije
– Implementacija strategije i
– Strategijska kontrola.

Slika 1.0 Proces strategijskog menadžmenta
3. ANALIZA SREDINE
Kao sto se vidi sa slike prikazane na prethodnoj stranici, process strategijskog menadžmenta se sastoji iz niza sekvencijalnih koraka. Sredinu organizacije čini set faktora izvan I unutar organizacije koji mogu uticati na napredovanje prema postizanju njenih ciljeva, a svrhu analize I predviđanja sredine organizacije čini procena sredine tako da njen menadžment može racionalno reagovati I time povećati uspeh organizacije.
Za poterbe analize I predviđanja seta internih I eksternih faktora u čijoj sredini se odvija poslovanje I razvoj organizacije, neophodno je poznavati strukturu sredine organizacije I izvrsiti njeno raščlanjavanje prema različitim kriterijumima. Tako prof. J. Todorović navodi raščlanjavanje prema sledećim kriterijumija :

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari