Odlomak

UVOD:
Common-rail radi se o sistemu koji direktno ubrizgava gorivo u prostosr za sagorevanje, to je složen proces ubrizgavanja zbog velikog pritiska pod kojim se samo gorivo ubrizhava u prostor za sagorevanje. 1997 godine predstavljeni su prvi Fiat-ovi motor koji su implementirali common Rail sistem ubrizgavanja, a nastali su na osnovu starih Fiat-ovih 1910ccm 4cilndra i 2387cmm 5cilindara motora. Poznatih iz Fiat Bravo – Marea – Brava koji su imali indirektno ubrizgvanje goriva. Ti motori su nadogradjeni neke komponente i tako su nastali 1.9 JTD i 2.4 JTD koji su priv Common Rail motori uopste.
Najveći pritisak ubrizgavanja iznosi:
1.Common Rail 1 (1997.) 1350 bara
2.Common Rail 2 (2000.) 1600 bara
3.Common Rail 3 (2003.), piezo-ventili, višestruko glavno ubrizgavanje 1800 bara
4.Common Rail 4 (2007.) > 2200 bara

a – elektronska jedinica ECU
b – senzori za temperaturu ulja, vode, vazduha i pritiska u pumpi
c – senzori za poziciju bregastog vratila
d – brizgaljka ( do pet otvora)
e – “common rail” magistrala
f – pumpa niskog pritiska
g – filter za gorivo u rezervoaru
h – rezervoar za gorivo
i – senzor broja obrtaja motora
j – senzor pozicije pedale gasa
k – filter za gorivo
l – pumpa visokog pritiska
m – predgrejni sistem za gorivo
Nemački proizvodjač „ BOSCH“ razvio je sistem za ubrizgavanje goriva kod dizel motora i nazvao ga „Common radil“ ili zajednicka magistrala.
Princip rada se zasniva na tome da je pumpa sposobna da stvori visoki pritisak, zatim sledi potiskivanje goriva u zajedničku magistralu „common rail“ koja se nalaz na samim brizgaljkama ili na motoru neposredno kraj njih. Ta cev (rail) ima ulogu akumulacije goriva pod visokim pritiskom, upravo zbog činjenice da pritisak u cevi ne zavisi od broja obrtaja motora i količine ubrizganog goriva. Na cev (rail) su prikljucene brizgaljke u koje su ugradjeni elektormagnetni ventili. Sa brizgaljkama upravlja elektronska upravljačka jedinica koja u odradjenom trenutku šalje električne impulse. Količina ubrizganog goriva zavisi od vise faktora: protočnog preseka na brizgaljci, vremena otvorenosti brizgaljke i samog pritiska ubrizgavanja. Prvo se u prostor za sagorevanje ubrizgava manja količina goriva ( predubrizgavanje ) ta mala količina ubrizganog goriva ima ulogu da poveća temperaturu u cilindru, čim se to desi neposredno posle predubrizgavanja desava se glavno ubrizgavanje. Na taj način se poboljšava sagorevanje, postiže se veća ekonomičnost, manja je emisija štetnih gasova u atmosferu, manja buka i vibracije motora.
Jako pozitivni efekti su postignuti samim povećanjem pritiska pod kojim se ubrizgava gorivo sa 40 do 600bara koja postize klasična pumpa visokog pritiska, na 1400 kod nekih automobila i preko 1600 bara (danas se vec govori o prtiscima oko i iznad 2000 bara), smanjenjem prečnika i povećanjem broja mlaznica brizgaljki čak na osam otvora. A sve u skladu sa time regulacija ubrizganog goriva se vrši na elktornski način umesto na tradicionalno mehanički. Elektronska upravljačka jedinica koji prima signale sa brojnih senzora kako bi što preciznije odredila rad motora. Tako se meri broj obrtaja motora, položaj kolenastog vratila, položaj pedale gasa pritisak nadpunjenja, temperatura motora, temperatura usisnog vazduha, količina koja se usisava…, ali još i signali koji stižu na primer od spojnice, automatskog menjača, ABS-a, klima uređaja itd. Kada se svi ti signali prikupe i obrade, daju se komande za ubrizgavanje tačno određene količine goriva u određeni cilindar.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 12 stranica
  • ELEKTRONSKI SISTEMI PALJENJA I UBRIZGAVANJA Vladimir Matijevic
  • Školska godina: Vladimir Matijevic
  • Seminarski radovi, Skripte, Elektrotehnika
  • Srbija,  Beograd,  Visoka škola elektrotehnike i računarstva strukovnih studija  

Više u Elektrotehnika

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari