Odlomak

 

UVOD

Data mining je nova i moćna tehnologija koje firme razvijenog sveta koriste u istraživanju tržišta i otkrivanju potencijalnih klijenata. To je metoda pretraživanja podataka koja je doživela bum zahvaljujući razvoju računarske tehnologije jer je tek razvitkom brzih računara postalo moguće efikasno pretraživati velike količine sirovih informacija. Zahvaljujući iskopavanju podataka, sirovi podaci se pretvaraju u informacije i znanje i na taj način su od neprocenjive vrednosti za uspešno poslovanje firme.
Jedan od najvažnijih merila uspešnosti u savremenom poslovanju jesu implementacija poslovne inteligencije i konkurentska prednost. Stoga kako bi kompanije povećale svoju prodaju, koriste i proces data mininga. Cilj ovog rada jeste da se opiše pojam data mininga, da se definišu njegovi osnovni koraci i faze i demonstrira njegova praktična primena. U ovom procesu osnovni materijal koji se koristi jesu velike baze podataka, kojima raspolaže svaka kompanija. One su jako korisne jer su efikasne u traganju obilnih informacija radi poboljšanja poslovanja preduzeća. Ključni činioci za uspešnu primenu ovog procesa jesu detaljno planiranje i organizovanje.
Data mining može biti vrlo koristan u bankarstvu, što dokazuju brojni tipični primeri. Banka može na osnovu karakteristike klijenata predvideti koji klijenti bi mogli koristiti određene usluge, te usmeriti svoju marketinšku kampanju samo na taj uski segment čime se smanjuju troškovi i povećava lojalnost klijenta. S druge strane banka može na temelju podataka iz prošlosti odrediti karakteristike klijenta koji verovatno neće moći vratiti kredit i tako smanjiti rizik svog poslovanja. Banka zasigurno već ima razvijene metode za odabir klijenta koji bi mogli koristiti dodatne proizvode kao i metode za detekciju potencijalnih loših dužnika. Novina u data miningu je u tome što na temelju podataka iz prošlosti i sofisticiranih metoda radi to isto samo sa većim uspehom.
Bez obzira na različita mišljenja o data miningu, osnovna korist koju primena ovog procesa u poslovanju donosi je mogućnost povećanja profita i tržišnog udela u uslovima pojačane konkurencije na tržištu i to upotrebom data mininga za procenu rizika, marketinga i unapređenje poslovanja sa klijentima. Glavna prednost data mininga ogleda se u tome što je ovaj proces nezavisan od područja primene, jer se naglasak stavlja na podatke, a ne na područje u kome se proces sprovodi.

1. Pojam Data mininga

Data mining je novi tehnološko – metodološki proces i često je u preduzećima prisutan stav da u bazama podataka postoje vredni podaci koje treba otkriti, pri čemu se ne definiše koji su to podaci niti u kakvu svrhu se koriste.
Pre svega trebadefinisati proces data mininga. Najjednostavnije rečeno, data mining predstavlja sortiranje, organizovanje ili grupisanje velikog broja podataka i izvlačenje relevantnih informacija. Sam termin se može objasniti kao proces pronalaženja korisnog znanja ili informacija, odnosno otkrivanje znanja iz velike količine podataka. Termin data mininga često se poistovećuje sa dva različita procesa: otkrivanje i predviđanje znanja. Proces otkrivanja znanja implicira korisnikovo razumevanje eksplicitnih informacija za koje je bitno da su u čitljivom obliku. Predviđanje se odnosi na buduće događaje i u nekim pristupima može biti čitljivo i prozirno dok u drugim neprovidno.
Početna osnova data mininga jeste određivanje poslovnog problema te izražavanje tog problema u obliku pitanja na koja se na završetku procesa može odgovoriti. Najbolji pristup određivanju poslovnog problema jeste analiziranje područja gde je data mining već uspešno korišćen. Nakon što se dobro upoznamo sa uspešnim primenama data mininga, možemo odabrati područje koje je najkritičnije za preduzeće.
U ovomprocesu određuje se koje će osobe učestvovati u projektu data mininga.
To će tipično biti specijalista za data mining, informatičar koji dobro poznaje baze iskladišta podataka banke, te bankarski stručnjak koji je dobro upoznat s potencijalnom
primenom. Važno je da se na čelu tima nalazi ključna osoba iz menadžmenta koja ne mora
direktno raditi na projektu, ali ga treba podržati te pomoći u rešavanju eventualnih teškoća. Još uvek u našim bankama postoji otpor prema primeni novih tehnologija, premda se stanje u poslednje vreme popravlja. Uloga osobe iz menadžmenta je upravo u tome da pomogne u prevazilaženju ovih otpora.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari