Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
Objavio minche90 18. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Psihologija
Objavio vanjalica 18. mart 2014. Prijavi dokument
UVOD
Crtež predstavlja jedan od načina kojima se deca izražavaju. S obzirom da većina dece rado crta i oseća se prijatno u toj aktivnosti psiholozi koriste izradu crteža kao odličan način uspostavljanja odnosa s detetom, kao i jednu od važnih tehnika psihodijagnostičke procene i tretmana.Crtanje je, kao i igra, jedna od najznačajnijih potreba deteta i jedna od osnovnihformi dečjeg izražavanja. I razvoj crtanja povezan je sa dečjim ukupnim, a posebnointelektualnim razvojem.Prema Pijažeu crtež je oblik semiotičke (simboličke) funkcije koji se nalazi na polaputa između simboličke igre i mentalne slike. Kao i simboličku igru crtanje odlikujeautotelizam a sa mentalnom slikom crtež deli napor imitacije stvarnosti. U interpretaciji dečjeg crteža nikako se ne sme zanemariti uzrast deteta kao jedan od važnih činioca; određeni oblik ili element crteža u jednom uzrastu može biti uobičajen, dok se u nekomdrugom smatra neprikladnim stoga može ukazivati na određene razvojne, emocionalne ili neurološke teškoće.
Uopšteno rečeno, s porastom godina dečji crteži sadrže više detalja, tačnije proporcionalne odnose i postaju realističniji.
Razvoj crteža odvija se u četiri stadijuma; prvi stadijum započinje u osamnaestom mesecu, kada deca počinju ostavljati tragove na papiru, i završava se oko polovine treće godine života. Taj stadijum poznat je i kao “faza škrabanja”, s obzirom da nije moguće odrediti temu nacrtanog. Psiholozi se slažu da ti crteži nisu reprezentacija nečega, već određena vežba vizualno-motornekoordinacije. Zanimljivo je da šimpanze pokazuju iste uzorke “škrabanja” kao i deca tog uzrasta.
Crteži dece u uzrastu od dve i po do pet godina predstavljaju reprezentaciju nečega. U tom uzrastu
deca najavljuju temu crteža pre nego što se upuste u crtanje. Crtež postaje prepoznatljiv, kao i upotreba različitih oblika unutar istog crteža, tako da se javljaju detalji. U ovom stadijumu deca počinju koristiti sheme za crtanje različitih likova; određeni oblik služi im za prezentaciju različitih tema, počinju koristiti određene oblike za crtanje tačno određenih tema. Poznato je da crtež čoveka u tom razdoblju sadrži krug sa detaljima koji prikazuju elemente lica i noge, ređe ruke. Taj oblik ljudske figure naziva se punoglavcem, a stadijumshematskim zbog spomenute upotrebe shema. Dečje oslanjanje na usvojene sheme vidljivo je posebno u crtanju nepoznatih tema; u tim situacijama ona često kao početni oblik koriste shemu uobičajenu za poznate teme, koju onda dodatno oblikuju. Crteži životinja, npr., otkrivaju postojanje shema ili specifičnih obeležja korišćenih u crtanju ljudske figure, dok crteži čoveka ne sadrže specifična obeležja korišćena u crtežu životinja.
U sledećem stadijumu, koji traje od pete do osme godine života, javlja se realizam u dečjim crtežima. Luquet (1933) ga naziva “intelektualnim realizmom” jer deca crtaju postojeće elemente koji nisu vidljivi i postojeće elemente koje je nemoguće videti zbog ugla prikazivanja, kao što su rendgenski snimci, fetus u majčinom stomaku ili obe noge jahača prikazanog iz profila. Međusobni odnosi likova i elemenata bolje oponašaju njihove stvarne odnose, pa se javljaju i ostali delovi ljudske figure.
Od osme godine do adolescencije traje stadijum “vizuelnog realizma” po Luquetu (1933, prema Thomas i Silk, 1990).
Javljaju se trodimenzionalni crteži, tako da se nastavlja tendencija što tačnijeg prikaza realnih odnosa i veličina.
U ovom stadijumu interindividualne razlike u crtežima sve su manje. Neki autori smatraju da su crteži dece u ovom uzrastu manje pogodni za izražavanje emocija zbog vizuelnog realizma koji je u porastu, a drugi dodaju da školovanje kojem su podvrgnuta deca u ovog uzrasta snažno utiče na uniformisanost crteža, oduzimajući im tako vlastiti, kreativni kvalitet u korist konvencija.
Važno je naglasiti da su uzrasne granice navedenih faza fleksibilne; njihov početak i kraj nije fiksno određen,pa se stoga elementi iz jedne faze mogu prenositi u drugu.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.