Odlomak

Društveni trošak monopola

UVOD
Monopol predstavlja tržišnu strukturu u kojoj ukupnu ponudu neke industriske grane
predstavlja samo jedan učesnik.
Čisti monopol podrazumjeva savez ili udruženje preduzeća (trust, koncern, kartel, sindikat
alijansa), kojima je cilj da isključenjem međusobne konkurencije postignu najpovoljniju prodaju
svojih roba i što veći profit. Slučaj potpunog ili čistog monopola u praksi rijetko susrećemo, ali
se u mikroekonomiji polazi od hipotetičkog slučaja. Umjesto čistog monopola u praksi nalazimo
visok stepen koncetracije kapitala i proizvodnje, kada jedno preduzeće ostvaruje preko 80%
ponude u datoj grani. U slučaju čistog monopola prodavac nema stvarnog konkurenta i takvo
tržišno stanje predstavlja suprotnost potpunoj konkurenciji.
Riječ monopol u tržišnim privredama izjedančava se sa riječima kao što su terorizam,
droga, oružje, tako da se riječ monopol upotrebljava i izvan ekonomske literature.
U ekonomskoj literature postoje bitna razlikovanja u pogledu definisanja monopola:
– Monopol je onda kada su ili ponuda ili tražnja jedne robe na određenom tržištu u
rukama jednog ekonomskog subjekta.
– Monopolom se smatra tržišna situacija kada jedan individualni ili kolektivni
ekonomoski subjekt raspolaže totalitetom ponude ili tražnje jedne robe ili usluge.
Kod monopola, kao i kod nekih drugih tržišnih situacija, sonovni ciljevi su:
1. Maksimizacija dobiti uz minimalno prihvatljiv obim proizvodnje ili poslovanja;
2. Maksimizacija obima poslovanja (rsat) uz minimalno prihvatljivu dobit.
Monopolska cjena je onda koju diktira monopolsko preduzeće, a monopoli koriste svoju
tržišnu moć u kupovini proizvodnih faktora ili u prodaji svojih proizvoda, da bi vještačkim
sniženjem cijena koštanja tih proizvoda ili podizanjem nihovih prodajnih cjena maksimizirali
dobit

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari