Odlomak

 

UVOD

Društveno odgovorno poslovanje podrazumeva da se svi poslovi u preduzeću izvršavaju uz poštovanje ekonomskih, zakonskih i etičkih principa. Preduzeća kao deo društva u kome funkcionišu, pored ostvarivanja ekonomskih ciljeva, moraju voditi računa o uticaju koji vrše na društvo i prirodnu sredinu i da svoje poslovanje organizuju na društveno prihvatljiv način.

Danas u svetu postoji veliki broj društvenih problema koji su nastali kao rezultat neodgovornog ponašanja pojedinaca, preduzeća i država. Nedovoljna informisanost, nizak nivo svesti, sebičnost, nepažnja, odnosno neodgovornost pojedinaca su uzrok mnogih problema od čijih posledica štetu ima ogroman broj ljudi, čitava društvena zajednica, čak i buduće generacije.
U poređenju sa individualnom odgovornošću mnogo veće socijalne probleme može stvoriti društveno neodgovorno poslovanje preduzeća. Veliki broj preduzeća izbacuje otpadne materije u reke i mora čime uništava različite ekosisteme i zagađuje prirodnu sredinu, ogroman broj preduzeća ne plaća zdravstveno osiguranje zaposlenima čime se smanjuje zdravstvena zaštita radnika i njihovih porodica, mnoga preduzeća otpuštaju radnice kada zatraže porodiljsko ili bolovanje za negu deteta, čime negativno utiču na rast nataliteta, veliki broj preduzeća nametanjem prekovremenog rada zaposlenima narušavaju porodičan život.

Primarnu odgovornost za rešavanje socijalnih i ekoloških problema na nivou društva ima država. Državna uprava različitim propisima i regulativama može primorati preduzeća da posluju na društveno prihvatljiv način, a stanovništvo da se ponaša odgovorno prema društvu i prirodnoj sredini i tako spreči nastajanje i dalje širenje ovakvih problema. Pokretanjem i finansiranjem velikog broja projekata za rešavanje društvenih problema i nagrađivanjem preduzeća koja ovakve projekte pomažu, država može doprineti rešavanju socijalnih problema.
Problemi mogu nastati u slučajevima poslovanja multinacionalnih kompanija gde država ne može biti dovoljno efikasna u njihovom sprečavanju. Proces proizvodnje, prodaje, plaćanja u multinacionalnim kompanijama ne zaokružuje se u jednoj zemlji, tako da država ne može u potpunosti kontrolisati njihovo poslovanje i sprečiti štetne uticaje na društvo. Nemoralno i društveno neprihvatljivo poslovanje pojedinih multinacionalnih kompanija donosilo je samim kompanijama ogromene profite, ali je takođe počelo da privlači pažnju javnosti. Zapošljavanje maloletne dece, prodaja proizvoda štetnih po zdravlje, zagađivanje životne sredine samo su neki od primera društveno neodgovornog poslovanja koji su izazvali burne reakcije različitih interesnih grupa.

„Svako ko ima veliku moć u društvu treba da ima i veliku odgovornost“ postala je prihvaćena u teoriji menadžmenta, ali i u praksi preduzeća. Menadžment velikih kompanija shvata da samo jedna nepromišljena odluka može dovesti do narušavanja reputacije preduzeća koja je godinama izgrađivana, tako da se sve više računa vodi o uticaju kompanija na društvo.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari

Click to access the login or register cheese