Odlomak

Sa aspekta bezbjednosti saobracaja, uređaj za zaustavljanje je jedan od najvažnih uređaja na motornom vozilu. Zadatak uređaja za zaustavljanje je veoma kompleksan, a da se takvi zahtjevi ispune, na vozliu se ugrađuju kočioni sistemi:
1. Radna kočnica
2. Pomoćna kočnica
3. Parkirna kočnica
Vozač, rukom ili nogom djeluje na komandu i na taj način se realuzuje kočenje. Aktiviranjem sistema za kočenje nastaje trenje između pokretnih i nepokretnih elemenata kočnice. Kinetička energija vozila se pretvara u toplotnu energiju, koja se oslobađa zbog radne sile trenja nepokretnih i pokretnih elementa izvrsnog mehanizma kočnice. Ostvareni moment kočenja zavisi od angažovanog momenta sile prianjanja između pneumatika i podloge. Angažovana vrijednost sile prijanjanja zavisi od stanja pneumatika, karakteristike podloge, vlažnosti podloge, brzine kretanja i drugo…
Građa kočionog sistema
Kočioni sistem je skup mehanizama, koji ima zadatak da postepeno smanji brzinu vozila, da ga zaustavi i da ga održi u stanju mirovanja.
Da bi ovi zadaci bili ostvareni sa što većom sigurnošću, motorna vozila moraju imati najmanje dva, odnosno tri, nezavisna sistema kočenja i to:
• Radni,
• Pomoćni i
• Parkirni.
Radna kočnica je kočioni sistem koji vozač koristi pri normalnom usporavanju ili kočenju vozila, djelovanjem noge na pedalu kočnice. Ovaj sistem djeluje na sve točkove vozila.
Pomoćna kočnica je sistem koji se koristi u slučaju otkazivanja radne kočnice. Komanda ove kočnice je obično ručna, a djeluje najmanje na polovinu točkova vozila.
Parkirna kočnica je sistem koji vozilo trajno održava u stanju mirovanja i kada vozač nije prisutan.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 23 stranica
  • Sredstva i eksploatacija sredstava -
  • Školska godina: -
  • Seminarski radovi, Skripte, Saobraćaj
  • Bosna i Hercegovina,  Kiseljak,  Pravni fakultet u Kiseljaku  

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari