Odlomak

28.Sredstva alati odlucivanja
Posto se vecina odluka donosi u uslovima relativnog rizika I neizvesnosti, dobro je imati takve tehnike koje ce pomoci u predvidjanju poslovne buducnosti. Operacionalana istrazivanja (OI) sastoje se iz koristenja naucnih modela za predstavaljanje realne situacije pri rešavanju složenih problema. U OI spadaju mrezna analiza, analiza rizika I statisticka teorijia odlucivanja. Osnovni koraci u primeni OI su (6): formulisanje problema vezanog za ceo poslovni sistem, konstrukcija matematickog modela sistema, razvoj solucije iz modela, testiranje modela, postavljanje feed-back mehanizma, primena solucije. Ovim modelom se ne odlučuje, služi samo kao pomoć. “Drvo odlučivanja”  je često primenjivano sredstvo u procesu odlučivanja-mapa mogućih rešenja u različitim fazama odlučivanja. Pogodna je kada se odluke donose u nizu u kome svaka odluka bitno utiče na sledeću. (prednosti u strateškim odlukama-naziru se slabosti). Breinstorming je veoma moderna tehnika odlucivanja u kojoj ucestvuje veci broj ljudi, u slobodnom prevodu borba misljenja ili borba ideja. Da bi se breinstorming razlikovao od debate potrebni su sledeci uslovi: 1.)niko ne rukovodi sastankom, 2.)niko ne sme da nameće svoju ideju, 3.) nijedna ideja nije besmislena, 4.)nisu dozvoljena pitanja ni rasprave vezane za ideje, 5.) svako može da da samo jednu ideju. Delfi tehnika za podršku odlučivanju sastoji se iz više faza: 1.) treba odabrati eksperte za određenu oblast, 2.) treba jasno formulisati zahteve na koje eksperti pismeno odgovaraju, 3.) analiza primljenih ideja koju obavlja poslovodni odbor ili koordinatorski tim. U novije vreme Elektronska Delfi tehnika.

 

 

 

29.Swot analiza
Sa ciljem odredjivanja potrebne strategije planeri organizacije moraju razmatrati dva kljucna pitanja:1.Koji je trenutni ucinak kompanije na trzistu? 2.Koji faktori okruzenja kompanije mogu bitno uticati na njenu buducnost? Odgovori na pitanja dobijaju se analizom cetri kljucna faktora: snage (Strengths)-povećanje obima proizvodnje, slabosti (Weaknesses)-izvoz na tržište sa nestabilnom političkom situacijom, mogucnosti (Opportunities) kompanije I opasnosti (Threats) okruženja koje joj prete mogu se sagledavati kroz analizu tehnoloških, ekonomskih, političkih i socijalnih trendova, kao i kroz osmatranje konurencije . Prva slova naziva ovih faktora cine I naziv ove analize SWOT.

 

 
30.Tows matrica
Pocetkom osamdesetih godina Hajnc Vajrih je razvio TOWS matricu koja analizira iste faktore kao SWOT analiza samo poredane obrnutim redosledom. Prema ovoj matrici cetri alternativne strategije su moguce: WT strategija, kada se tezi maksimalnom smanjenju slabosti I opasnosti; WO kada se tezi smanjenju slabosti I maksimalnom povecanju mogucnosti kompanije, ST koja suprostavlja snagu kompanije opasnostima koje dolaze sa trzista, SO kojom se snagom kompanije maksimalno iskoriscavaju sve mogucnosti na trzistu (ova je i najpoželjnija).

 

 

 
31.Pozicioniranje kompanije prema modifikovanoj BSG matrici
Pre nego sto se krene u stratesko planiranje potrebno je jasno pozicionirati kompaniju na trzistu na kome ona deluje.Treba utvrditi pozicije kompanije u odnosu na iskustvo(ukupni volumen poslovanja od osnivanja pa do dana pozicioniranja), kao u odnosu  na stopu rasta poslovanja (tj. tražnju proizvoda ili usluga). Kada se ovi parametri utvrde onda se na BCG matrici moze sa prilicnom sigurnoscu utvrditi pozicija kompanije na trzistu a u odnosu na konkurenciju. Raspored po kvadrantima!

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari