Odlomak

METODOLOGIJA PROJEKTOVANJA I IMPLEMENTACIJA SISTEMA MENADŽMENTA KVALITETOM

1.Uvod

Revolucija kvaliteta, koja je započeta u prvoj polovini 20-tog vijeka, a koja se dramatično širi i početkom 21-og vijeka, predstavlja civilizacijski odgovor na izazove koje je donijelo industrijsko i koje donosi informatičko društvo. Moderan koncept kvaliteta je primjenjen u Japanu posle drugog svjetskog rata, oko 25. godina nakon što je izgledalo da je uveden na zapad. Zapad, gdje je rođen novi koncept kvaliteta, nije mogao da ga primjeni jer nisu postojali uslovi za to. Smatra se da je kvalitet ključ japanskog poslovnog uspjeha. Japanski poslovni bum dugo je šokirao zapad i trebalo je dosta vremena da se pronikne u tajne njegovog uspjeha u čijoj je osnovi bila nova filozofija kvaliteta. Kvalitet danas označava globalni fenomen, koji je u svom punom značenju nakon Japana i Amerike osvojio i Evropu, a u posljednju deceniju i po pokušava da osvoji i naše prostore. Integracija kvaliteta se danas u svijetu ostvaruju u programe vlada zemalja, regija i gradova, u privredu, zakonodavstvo, privredne asocijacije, obrazovne i zdravstvene institucije, sredstva informisanja, političke partije i kod svakog građanina. Od 1984. godine kvalitet je postao nacionalni prioritet u Americi. Danas se smatra da je kvalitet postao ključ za američko liderstvo u svijetu.
Evropska zajednica je projektom Evropa 92. ugradila kvalitet i tehničke standarde u svoje temelje. Bijelom knjigom od 1985. godine, te Novim i Globalnim pristupom utvrđeni su jednakost u primjeni tehničkih propisa i standarda i principi akreditacije, sertifikacije i ispitivanja. Na taj način standardi, kvalitet proizvoda i sistem kvaliteta organizacije po standardu ISO 9001 postaju barijera za pristup evropskom tržištu. Evropska unija je promocijom nove evropske politike kvaliteta ostvarila dalju evoluciju primjene ekonomskog aspekta kvaliteta, kao ključnog faktora za finansijske performanse poslovanja i ostvarivanja konkurentnosti evropskih organizacija. Evropski model izvrsnosti kreirala je Evropska fondacija za menadžment kvaliteta (EFQM) 1992.godine i prema tome se svake godine dodjeljuje evropska nagrada za kvalitet (EQA).

2.Projektovanje i implementacija sistema

Projektovanje i implementacija QMS prema teoriji standarda ISO 900, jedan od najbitnijih strateških projekata pri kraju 20-tog vijeka. Presudnu ulogu i odgovornost za uspješno odvijanje aktivnosti na projektu ima top menadžment, jer je on najodgovorniji za opstanak, razvoj i rast organizacije, koji se postiže unapređenjem njenog položaja na tržištu, kao i povećanjem njene efikasnosti i efektivnosti.
Za realizaciju projekta neophodno je obezbjediti adekvatne kadrovske, materijalne i finansijske resurse, kao i da imenuje rukovodioca projekta. Po pravilu za rukovodioca projekta imenuje se lice iz reda članova top menadžmenta, koji je najodgovorniji za kvalitet. Prema standardima naziva se predstavnik rukovodstva za kvalitet.
Za projektovanje i implementaciju QMS, neophodno je izvršiti obuku top menadžmenta, sa ciljem:
-upoznavanja sa osnovnim principima menadžmenta kvalitetom i trendovima u razvoju sistema menadžmenta kvalitetom u svijetu,
-razjašnjavanje pozicije poslovnog sistema u novom okruženju i shvatanje neophodnosti promjena u poslovnim odnosima,
-upoznavanje sa zahtjevima važećih izdanja međunarodnih standarda kvaliteta te trendovima razvoja standardizacije i legislative.
Proces projektovanja implementacije QMS najčešće se izvodi kroz sljedećih deset faza:
1.Planiranje projekta
2.Definisanje strateškog plana
3.Definisanje poslovnih procesa
4.Uspostavljanje mreže poslovnih procesa
5.Definisanje vlasnika rezultata procesa
6.Definisanje i opis APR u okviru procesa
7.Implementacija procedura
8.Izrada poslovnika sistema menadžmenta kvalitetom

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 15 stranica
  • Upravljanje kvalitetom Prof. dr Ilija Šušić
  • Školska godina: Prof. dr Ilija Šušić
  • Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
  • Bosna i Hercegovina,  Istočno Sarajevo,  UNIVERZITET U ISTOČNOM SARAJEVU – Ekonomski fakultet sa sedištem u Palama  

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari