Odlomak

MODEL A OPŠTIH OSNOVA PREDŠKOLSKOG PROGRAMA
Težnja ka unapređivanju je, od početka civilizacije, navodila blistave umove na genijalna otkrića. Tzv. duhovna evolucija, komfor, izobilje, egzistencijalna obezbeđenost, moć ili, bar, grčevita ideja o ostvarivanju istih, produžila je očnjake, zakrvavila beonjače, zatvorila srca i stavila racio u prvi plan.
Večita je težnja odraslih da verbalizuju, definišu ono što se ne da definisati, utvrde pravila, vulgarno materijalizuju i učine opipljivim finese ljudske duše i uma, a sve u cilju uspostavljanja kontrole i sticanja iluzije da vuku konce.
Univerzalije, bolno ukalupljivanje ljudi kao da su lepe japanske nožice u četiri broja manjoj obući, štancanje Primernih Androida još uvek postoje. Nažalost.
Međutim, između mnogih drugih i ja, rusoovski odgojeno dete, spoznala sam, doduše, u kasnim dvadesetim godinama života, značaj svih onih rogobatnih termina dole navedenih, kao što su aktivna konstrukcija znanja, otvorenost sistema, interaktivnost i sl.
I jeste probudilo nadu u meni to što vidim da je Šenebekova utopija krenula da se ostvaruje. Potrebno je vreme, još puno vremena da bi to izgledalo onako kako je on to, u zanosu, opisivao i živeo ali je ostvarivo.
Modiljanijevsko restrukturiranje je vidljivo. Na ruševinama starog sistema, gradi se novi. Možda je još uvek mlad i nesavršen, možda je još uvek ostrašćen i nagao ali će se, korak po korak, iskustvom i sazrevanjem, iznivelisati, usavršiti. Dati nove ljude koji će, montesorijanski, znati ljubav i šenebekovski biti ljubav.
Ono što je bitno naglasiti jeste apsurd da se vraćanje spontanog, prirodnog (samo)obrazovanja mora odvijati na jedan, zapravo vrlo ne-spontan način- propisivanjem pravila i poštovanjem istih. Ova pravila propovedaju slobodu, individualnost, prava i daju priliku mladom čoveku da iskusi autonomiju i emancipaciju. A jednom kad to iskusi, čak i ako ga posle zatrpaju formama i navedu ga da zanemi pred pedagoškim agresijama, kad-tad će se probuditi ono slobodno, samosvesno i empatično dete.
Centralne ideje programa

•    otvoreni sistem vaspitanja
•    interaktivan način razvijanja programa
•    individualizacija rada sa decom
•    učenje kao konstrukcija znanja
•    unutrašnja motivacija kao osnov znanja na ranim uzrastima
•    samostalnost i autonomija deteta kao centralna vrednost
•    vaspitač kao kreator programa
•    intenzivna saradnja sa okruženjem

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Skripte

Komentari