Odlomak

 

Monopol je stanje na tržištu kada postoji samo jedan prodavac i mnogo kupaca. Monopol je osnovni oblik nesavršene konkurencije. To je slučaj kada postoji jedan jedini prodavac s potpunom kontrolom nad celim privrednim sektorom. Naziv potiče od grčke riječi “mono” jedan i “polist” – prodavac. Potpuni monopoli su retke pojave. Primer za ovo su: telefonske usluge, gasovod, voda, struja itd. Ovi monopolisti moraju računati na konkurenciju i iz drugih privrednih sektora, npr. kablovski telefoni, struja i gas mogu zameniti druga goriva itd. Na dugi rok nijedan monopolista nije siguran od napada konkurenata.Pošto je monopolist jedini
proizvođač proizvoda, njegova kriva tražnje je kriva tržišne tražnje. Dakle, tržišno stanje u
kojem se na strani ponude nalazi samo jedan prodavac koji je u mogućnosti da odlučuje, utiče
na formiranje cena, a na strani tražnje nalazi se mnoštvo kupaca bez mogućnosti izbora drugog dobavljača i uticaja na cenu, naziva se monopolom. Za monopolistu ne važi marginalno pravilo.

Monopolistička pozicija na tržištu omogućava mu da maksimizira profit proizvodeći onu količinuproizvoda i usluga za koju su marginalni troškovi jednaki marginalnom prihodu. U današnjim uslovima privrećivanja preovlaćuju oligopoli koji su čvrsto povezani sporazumima o cenama, segmentaciji tržišta, te kao takvi diktiraju razvoj ključnih grana svetske privrede.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari