Odlomak

UVOD

Tema ovog seminarskog rada je motivacija, moć i konflikti u organizaciji. Da bi se proces motivacije za rad lakše i obuhvatnije shvatio i analizirao potrebno je prije svega definisati osnovne pojmove iz ove oblasti, kao što su pojam motiva, proces motivacije, različite teorije motivacije, kao i strategije motivacije. Takođe, potrebno je uočiti razliku između lidera i motivatora. To smo sve pokušali približiti u prvom poglavlju ovog seminarskog rada.
Drugo poglavlje seminarskog rada odnosi se na moć u organizaciji. Moć duboko prožima sve aspekte života i rada čoveka. Svaka ličnost kao pojedinac svojim akcijama i odlukama utiče na druge svojom moći, ili je pod njenim uticajem.
Moć je osnovna komponenta svake ljudske organizacije. Celokupan život i poslovanje savremene kompanije je igra moći, uticaja i autoriteta. Simboli i izvori moći su promenljive varijable, a neumoljivi zakoni moći utiču na karijere menadžera i zaposlenih.
U trećem poglavlju je definisano kako konflikti utiču na organizaciju, njene zaposlene, koji su to uzroci, kao i posledice konflikata u organizaciji. Sukobi i konflikti su oblik interakcije u preduzeću, borba između pojedinaca, formalnih i neformalnih grupa, timova,organizacionih dijelova.
Sa druge strane, sukobi i konflikti u organizaciji su situacije u kojoj jedna od sukobljenih strana ostvaruje svoje ciljeve i interese na račun druge sukobljene strane. Različiti interesi i vrednosti u osnovi su uzroci svake vrste konflikta u organizaciji.

1. Motivacija zaposlenih
Motivacija je jedna od najvažnijih tema u menadžmentu zato što organizacije ostvaruju ciljeve putem radnih učinaka i rezultata zaposlenih i menadžera. Da bi zaposleni ostvarili svoje radne učinke moraju da budu zadovoljena tri osnovna faktora, a to su:
• sposobnost zaposlenih da ostvare učinak
• šanse zaposlenih da ostvare učinak
• motivacija zaposlenih da ostvare učinak.
Prvi faktor, sposobnost zaposlenih da ostvare učinak se postiže obrazovanjem i treningom. Drugi faktor, šanse zaposlenih da ostvare učinak pruža organizacija i organizaciona struktura preduzeća. Ipak, i pored toga što je zaposleni obučen da obavi radni zadatak i što mu organizacija omogućava da zadatak uspešno obavi – ništa od navedenog nema smisla ukoliko zaposleni nije motivisan da ostvari zadatak.
Slika broj 1. Motivacija u organizaciji

1.1. Šta je motivacija?
Motivacija je proces svesnog pokretanja i usmeravanja aktivnosti čoveka ka ostvarenju određenog cilja. Sam izraz „motivacija” potiče od latinske reči „moves, movere” što znači: kretati se. Motivacija je unutrašnja pokretačka sila koja nas snabdeva pokretačkom snagom za ostvarivanje ciljeva i zadovoljavanje potreba. Sasvim je sigurno da su najuspešniji oni ljudi kod kojih ne postoji strah od promena. Većina ljudi se odupire promenama po principu: „Bolje poznato zlo nego nepoznato dobro”. Da bi čovek mogao da motiviše druge, mora biti u stanju da spozna sebe i motiviše samog sebe, pa tek onda druge. Motivacija je neophodna za postizanje uspeha kako na ličnom planu, tako i u bilo kojoj vrsti poslovnog, sportskog, umetniĉkog ili bilo kog drugog okruženja.
Motivacija se može definisati kao proces pokretanja, usmeravanja i odražavanja ljudskog ponašanja ka određenom cilju. Osnovni proces motivacije zasniva se na tri elementa:
• Potreba – predstavlja stanje psihološkog ili fiziološkog debalansa/tenzije koji teži da bude zadovoljen
• Pokret – akcija koja se preduzima da bi se tenzija uklonila
• Nagrada – postignuće kojim se otklanja tenzija.
Kroz više anketa i istraživanja ustanovljeno je da zaposleni i poslodavci imaju različite stavove kada je u pitanju šta je ono što motiviše. Zaposleni najčešče smatraju da ih motivišu pohvala za dobro obavljen posao, pomoć pri rešavanju privatnih problema, siguran posao i dobra plata kao i posao koji je interesantan i koji im omogućava napredovanje u karijeri. Sa druge strane, poslodavci smatraju da zaposlene motivišu isključivo novac, sigurnost i napredak.
Baš zbog različitih stavova i pogleda, jako je bitno da se u svakoj organizaciji pojedinačno ustanovi šta je ono što njihovi zaposleni očekuju kao podstrek kako bi menadžment na pravi način mogao da motiviše svoje zaposlene da budu zadovoljniji i produktivniji.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari