Odlomak

UVOD

U današnje vreme, vreme modernog biznisa, modernog načina poslovanja i globalne trgovine, kada se ceo svet može smestiti u jedno „globalno selo“, sve ređe možemo videti organizacije zasnovane na starinskim metodama poslovanja. Jer, kako vreme odmiče, ono sa sobom nosi i izvesne promene koje moramo slediti i pravila kojih se moramo pridržavati da bismo opstali u tom svetu modernog poslovanja.
Samim tim, kompanije koje su bile zasnovane na „starim“ načinima poslovanja, polako gube na vrednosti, zaostaju u „trci“ za konkurencijom i nestaju sa „borbenog polja“ na kome se odvija „bitka za opstanak“.
Godinama unazad naučnici pokušavaju da daju odgovor na pitanja: kakvu ulogu ima menadžer i kakve atribute mora da poseduje. Najčešći odgovor na prvo pitanje je: menadžer je lider i kameleon sposoban i spreman čovek. Najčešći odgovor na drugo pitanje je: znanje, kreativnost, originalnost i smisao za organizovanje i motivisanje. Šeldrejk je razvio teoriju o morfogenom polju koje utiče na formiranje kluture jedne društvene zajednice, koja nama, i mnogim drugim zajednicama ne ide u prilog. Ono što se mora imati na umu jeste da svest jedne društvene zajednice, njeni običaji, moral i kultura utiču na formiranje i funkcionisanje menadžmenta kao procesa. Primera radi: japanski model menadžmenta, koji mnogi stručnjaci smatraju idelanim, ne funkcioniše svuda podjednako dobro kao u svojoj postojbini. Menadžer i menadžment moraju biti po meri društva: uskladjeni sa društvenim procesima i globalnim trendovima na optimalan način. Usklađivanje je veoma zahtevan zadatak, jer korenite promene uvek izazivaju otpor.
Menadžment se definise kao proces planiranja, organizovanja, vodjenja, koordinacije i kontrole ljudskih, materialnih, finansiskih, informacionih i drugih resursa, radi ostvarivanja ciljeva preduzeća pod najpovoljnijim uslovima.
Kao jedan od bitnijih procesa menadžmenta, organizovanje, je tema ovog rada, prema tome konkretniji razlog za izbor ove teme nije potrebno posebno isticati. Organizovanje je drugi element menadžmenta, i jasno je da bez te važne karike u menadžmentu ne bi mogli da se ostvare efektivni i efikasni ciljevi preduzeća.

1.    POJAM, DEFINICIJA I OSOBINE ORGANIZOVANJA

Sam pojam organizacije izveden je iz grčke reči organon što doslovno znači oruđe, sprava. Organon je naziv Aristotelovih logičkih spisa, koji sui m dali Aristotelovi komentatori u želji da naglase kako oni mogu poslužiti kao oruđe ispravnog mišljenja. Inače reč organizacija je jedna od onih reči koju često upotrebljavamo u svakodnevnom govoru, i u stručnim diskusijama i u naućnim istraživanjima. Pri tome, pojam ogranizacija u organizacionoj teoriji i praksi upotrebljava se u više različitim značenja.(Pokrajac, Tomić, 2011, str. 215)

Organizacija se definiše kao skup dvoje ili više ljudi koji zajedno rade na koordinirani način kako bi ostvarili grupni cilj. Ona ustvari predstavlja komunikacijsku mrežu u kojoj pojedinci uzajamno izmenjuju informacije. Njome se aktivnosti ulaznih veličina poput materijalnih i energetskih transformišu u izlazne veličine (tim aspektom se bave moderna operacijska istraživanja, kao i savremena istraživanja inzenjerstva, sistemi za podršku odlučivanju i ekspertni sistemi).

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari