Odlomak

UVOD
Privreda ne može da postoji bez preduzeća. U privredama koje su prethodile robno-novčanoj, domaćinstva su, uglavnom, bila samodovoljna, odnosno proizvodila za sebe. Ali ovakav način proizvodnje nije bio efikasan. Društvo je ostalo bez prednosti specijalizacije, a domaćinstva bez prednosti koje donosi razmena. Preduzeća su nastala kada su domaćinstva prestala da budu samodovoljna i kada su počela da proizvode za drugog, odnosno za razmenu. Preduzeća nastaju sa pojavom tržišne privrede, kada su domaćinstva počela da se specijalizuju za jednu vrstu proizvodnje i da svoje proizvode razmenjuju na tržištu.
Svako preduzeće je organizacija ljudi i sredstava, koji imaju zajednički cilj. Nezavisno od toga da li preduzeće teži ostvarivanju profita ili funkcioniše kao neprofitno orijentisano, osnovni razlog nastanka i postojanja preduzeća je povećanje efikasnosti. Preduzeće predstavlja najefikasniji oblik organizacije privredne aktivnosti i zato je preduzeće osnovna institucija svake tržišne privrede.
Preduzeća postoje zbog mnogih razloga,a najvažniji su iskorišćenje ekonomije obima proizvodnje,prikupljanje novčanih sredstava i organizacija proizvodnog procesa. Najvažniji razlog postojanja preduzeća jeste ekonomija obima,podela rada i specijalizacija. Teško bi se mnogi poslovi i najmanjeg obima mogli efikasno obavljati u kućnom domaćinstvu. Potrebno je na jednom mestu nabaviti mašine velike vrendosti,kupiti zgrade,nabaviti raznorodni materijal,obezbediti veliki broj radnika različitih kvalifikacija. Takvi poslovi mogu da se organizuju samo u okviru preduzeća.
Nabavka svih faktora potrebnih velikoserijskoj proizvodnji moguće je jedino uz posedovanje velikih finansisjkih sredstava. Takva sredstva nema pojedinac. Zaduživanje velikog obima na tim tržištima i obezbeđivanje hipoteka moguće je jedino preko preduzeća. Treći razlog postojanja preduzeća jeste obezbeđenje manadžmenta. Menadžeri organizuju proizvodnju,uvode nove ideje,proizvode i postupke. Za svaku proizvodnju trebaju radnici različitih kvalifikacija kojih nema u pojedinačnom domaćinstvu. Tako se proizvodnja organizuje u preduzeću,budući da efikasnost zahteva proizvodnju u velikim serijama,pribavljanje značajnih finansijskih sredstava i pažljivo upravljanje i nadzor nad tekućim aktivnostima.
Proizvodnja u tržišnoj privredi odvija se u širokom spektru različitih poslovnih preduzeća – od najmanjih preduzeća u pojedinačnom vlasništvu do gigantskih korporacija koje dominiraju privrednim životom tržišnih privreda. Danas u Americi postoji oko 18 miliona poslovnih jedinica. Većina njih su u pojedinčnom vlasništvu,postoje i partnerstva čiji su vlasnici dva ili više partnera i mali broj su korporacije ali one dominiraju tržištem i po obimu prometa i po broju zaposlenih.

1. POJAM PREDUZEĆA
Preduzeće je osnovni subjekt tržišne privrede, koji se uspostavlja kao samostalna organizacija ljudi i sredstava za proizvodnju, s određenim zadacima u okviru društvene raspodele rada. To je, zapravo, privredni subjekt u okviru koga se, u robno – novčanoj privredi obavlja određena privredna delatnost. Sam razvoj ekonomije i preduzeća, u širem smislu posmatrano, je taj da su preduzeća predstavljala nosioce i generatore ne samo razvoja ekonomije, vec i društva, odnosno civilizacije. Od njihovog poslovanja, rasta i razvoja – umnogome zavisi tempo privrednog i društvenog razvoja svake zemlje, širih i užih regiona.
Kada kažemo da je preduzeće privredno-pravno lice, to znači da je ono samostalno u procesu privređivanja i u pravnom prometu sa ostalim subjektima društvene zajednice. Privredno lice preduzeća nastaje udruživanjem privrednih ličnosti članova radnog kolektiva, radi izvršavanja datog zadatka u procesu društvene reprodukcije. Pravno lice preduzeća ispoljava se u njegovom odnosu kako prema članovima radnog kolektiva tako i prema drugim preduzećima i prema društvenoj zajednici. Ispunjavanje određenih prava i obaveza ispoljava pravnu sposobnost preduzeća, dok privređivačka delatnost čini njegovu poslovnu sposobnost.
Samo preduzeće funkcioniše uspostavljanjem odgovarajućih međusobnih odnosa elemenata proizvodnje, koji su usklađeni:
 kvalitativno,
 kvantitativno i
 vremenski.
Kvalitativna usklađenost između elmenata proizvodnje ogleda se u izboru radnika odgovarajuće kvalifikovanosti, te u nabavci date vrste sredstava za rad i materijala. Kvantitativna usklađenost između elemenata proizvodnje ispoljava se u odgovarajućoj srazmeri veličine radnog kolektiva s obimom sredstava za proizvodnju. Vremenska usklađenost elemenata proizvodnje u preduzeću ispoljava se u obezbeđenju kontinuiteta poslovanja.
Ciljeve preduzeća, sačinjavaju raznovrsni ekonomski i neekonomski ciljevi. Definisanje ciljeva preduzeća mora da odrazi suštinu i raznovrsnost njegovog bića kao složenog ekonomskog organizma. Ono mora da uzme u obzir sve aspekte njegovih internih i eksternih međuodnosa koji odreduju njegovo ukupno ponašanje i poziciju na tržištu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari