Propaganda i tržišne komunikacije
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio MARKO2007 14. mart 2013. Prijavi dokument
UVOD
Cilj osnivanja svakog preduzeća kao posebnog ekonomskog subjekta jeste da ostvari određene rezultate (dobit). To proističe iz cinjenice da je preduzeće osnovni privredni subjekt, a privredna aktivnost obavlja se sa ciljem zadovoljavanja potreba ljudi. Kao cilj poslovanja preduzeća postavlja se stvaranje proizvoda kojima se mogu zadovoljiti drustvene potrebe. Zato se proizvod smatra rezultatom poslovanja. Rezultati poslovanja predstavljaju određene materijalne i finansijske efekte ili učinke koje preduzeće ostvaruje u određenom vremenskom periodu. Prozvod koje preduzeće proizvede u određenom vremenskom periodu iznose se na tržište, gde se razmenjuju za novac. Na tržištu se pojavljuju kupci za koje ovi prozvodi imaju upotrebnu vrednost. Time još uvek nije postugnut cilj poslovanja preduzeća. Ukoliko je iznos novca dovoljan da se podmire ulaganja u elemente proizvodnje, kao i da jedan deo sredstava ostane za podmirivanje obaveza prema društvenoj zajednici i da deo ostane za razvoj preduzeća. Tek je onda ostvaren cilj poslovanja. Raspodela ovako postignutih rezultata preduzeca predstavlja određivanje i usmeravanje njihove namene za određene ekonomske funkcije i potrebe preduzeća. Šire gledano, raspodela je faza procesa društvene reprodukcije i predstavlja vezu imeđu proizvodnje kao procesa stvaranja novih proizvoda, I potrošnje kao procesa njihovog trošenja.
POJAVNI OBLICI REZULTATA PREDUZEĆA
Rezultat poslovanja preduzeća nije jednostavno utvrditi bilo da se oni utvrđuju u jednom vremenskom preseku meseca, tromesečju ili godini . Najčešče se rezultati iskazuju preko fizičkog obima ili pak ostvarenog ukupnog prihoda i dobiti.
DOBIT PREDUZEĆA KAO REZULTAT POSLOVANJA
UTVRĐIVANJE DOBITI
Fizički obim proizvodnje i usluga kao rezultat poslovanja
Fizički obim ostvarenih rezultata se izražava količinom ostvarenih proizvoda ili usluga u određenom vremenskom periodu. Fizički obim kao merilo rezultata poslovanja iskazuje se u naturalnim jedinicama mere : komadima, metrima, tonama, brojem usluga po vrstama i drugo. Fizički obim je glavno merilo ostvarenih rezultata poslovanja. Ukupan prihod i dobit su izvedena merila koja za osnovu imaju fizički obim ostvarenih rezultata.
Primena fizičkog obima kao merilo rezultata je laka u preduzećima sa jednoradnom proizvodnjom ili jednoradnim uslugama. Proizvodnja električne energije u kW , proizvodnja uglja u tonama , prevoz putnika iskazuje se brojem putnika, prevoz robe u tonama i drugo. Međutim u praksi preduzeća obično proizvode heterogene proizvode ili usluge.
U slučajevima kada je asortiman preduzeća tehnološki i izdiferniciran rezultate poslovanja nije moguće iskazati u jedinstvenim neutralnim jedinicama mere. Različite vrste i kvalitet proizvoda , metri, tone, komadi ne mogu se sabirati.
Zbog toga se fizički obim ostvarenih rezultata raznovrsnog asortimana preračunava određenim postupcima da bi se iskazali u jedinicama mere.
Uslovno ili ekvivaletnom proizvodnjom moguće je iskazati proizvoda različitog asortimana i usluga različitih vrsta.
Za preračunavanje je potrebno znati :
Na osnovu ovih podataka utvrđuje se međusobna ekvivalentnost različitih proizvoda ili usluga. Ekvivalentnost se utvrđuje deobom normativa rada po jedinici uslova proizvoda različitih asortimana sa normativima rada po jedinici uslova proizvoda. Dobijeni ekvivalenti se množe sa ostvarenom proizvodnjom konkretnih različitih proizvoda. Time se različiti asortiman svodi na uslovnu proizvodnju koja se sabiranjem može iskazati u jedinstvenoj naturalnoj jedinici mere. Na taj način se različiti asortimani svode na jednn uslovni ili ekvivalentni proizvod.
Potrebnim radom se iskazuje fizički obim proizvodnje tako što se ostvarena proizvodnja različitih proizvoda množi sa njihovim merama časovima po proizvodu .
Da bi se ovaj metod preračunavanjem mogao primeniti potrebo je znati :
Množenjem količine pojedinačnih vrsta proizvoda, odnosno izvršenih usluga sa norma časovima po jedinici proizvoda ili usluge dobija se ukupno potrebno radno vreme za proizvodnju određene vrste proizvoda odnosno usluga. To ukupno radno vreme za raznoradnu proizvodnju ili usluge može biti merilo ukupnog fizičkog obima proizvodnje za raznovrsne proizvode ili usluge.
Novčano se može iskazati fizički obim ostvarene proizvodnje različitog asortimana izdeferencirang po nameni određenih preračunavanjem. Preračunavanje se vrši preko stalnih ili standardnih cena ( CGS ) . Standardna ili stalna cena se koristi za iskazivanje obima proizvodnje za jedan duži period, bez obzira što su se u tom periodu tekuće prodajne cene menjale. Korišćenjem stalnih cena neutrališe se uticaj cena na osnvarene rezultate, a dobijeni novčani iznos se ispoljava kao merilo fizičkog obima ostvarenih rezultata.
Faktori koji utiču na fizički obim ostvarenih rezultata su brojni. Najbitniji su : mogućnost snadbevanja sirovina,energijom i drugo, mogućnost obezbeđivanja kvalifikovane radne snage, obim i tehnička svojstva postojećih sredstava za rad i drugo. Na faktore na koje radni kolektiv ne može da utiče nazivaju se objektivnim. Subjektivni faktori koji utiču na fizički obim ostvarenih rezultata su postojeća kvalifikovanost radnika, motivisanost za rad, organizacija proizvodnje i prometa i dr.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio naca0111111 15. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio madmax74 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.