Odlomak

1.1.Pojam marketinga

Običan čovek može reći da je marketing funkcija ili posao prilagođavanja robe i usluga potrebama korisnika sa jednom zdravom tržišnom utakmicom koja će na jednoj strani doneti profit, a na drugoj zadovoljstvo, sastisfakciju i uživanje.
Reč marketing je anglosaksonskog porekla i nastala je od reči market-tržište i sufiksa ing koji ima više značenja i znači “stavljanje na tržište ” ili ” stvarati tržište“.
Kod nas su postojali pokušaji da se termin prevede kao “tržišne šanse“, “tržišno poslovanje“ i sl, ali ni jedan od navedenih termina nije zaživeo tako da ne postoji adekvatan termin na našem jeziku. Danas je izvorni oblik ovog pojma opšte prihvaćen i ima jasno sadržajno tumačenje.
Danas su posebno aktuelni:
• POSLOVNI MARKETING koji se vezuje za materijalna dobra, odnosno proizvode i usluge namenjene da se reši neki ekonomski problem čoveka ili organizacije;
• DRUŠTVENI MARKETING koji je usmeren na rešavanje nekih neekonomskih problema društva vezanih za kvalitet i bezbednost življenja.
• EKOLOŠKI MARKETING koji ima za cilj očuvanje životne sredine, pa tek onda profit. On se razvija na planu recycling procesa.
• INTELEKTUALNI MARKETING koji obuhvata stvaranje i prodaju informacija. Ne odnosi se na materijalna dobra, već na nove vrednosti za ljude i društva.
• RELACIONI MARKETING u kome centralno mesto zauzima orijentacija na odnose sa ciljnim grupama odnosno kupac/korisnik se posredno uvodi u organizaciju, kroz određeni lanac vrednosti.
Neki marketinški teoreticari smatraju da je dobar marketing umetnost i da nije podložan đrigoroznoj analizi i razmatranju. Drugi se snažno protive takvom viđenju i tvrde da je upravljanje marketingom poduhvat koji zahteva poznavanje raznih disciplina koje imaju mnogo toga zajednickog s drugim disciplinama u poslovanju.
Postoje dva pogleda na proces upravljanja marketingom:
• Upravljanje marketingom je umetnost i zato je izričito subjektivan proces i
• Upravljanje marketingom je naučna disciplina s jasno ustanovljenim smernicama i kriteriujumima
1.2. Definisanje marketinga

Prema Kotleru (jedan od vodećih marketing eksperata u svetu) marketing je nauka i umetnost stvaranja i održavanja potrošača i profita. Postoje 2 definicije marketinga: društvena i upravljačka.
Društvena definicija marketinga predstavlja ulogu marketinga u društvu i glasi: Marketing je društveni proces gde pojedinci ili grupe dobijaju ono što im je potrebno ili što žele, i to stvaranjem, ponudom ili razmenom vrednosti proizvoda i usluga sa drugima.
Po upravljačkoj definiciji marketing se opisuje kao umetnost prodaje proizvoda.
Prema Drakeru, prodaja nije najvažniji deo marketinga, već je cilj marketinga da tako dobro upozna kupca i shvati koji proizvod ili usluga mu odgovaraju, da se oni sami prodaju.
Američko udruženje za marketing daje definiciju da je marketing proces planiranja, organizovanja i kontrole bazičnog koncepta marketing miksa-proizvoda, cene, distribucije i promocije, a kod usluga još i ljudi, procesa i sredina.
1.3. Zadatak marketinga

Zadatak marketinga u odnosu na demografsko okruženje je da: prikuplja i analizira podatke koji se odnose na: broj stanovnika, gustinu naseljenosti, starosnu strukturu, slobodno vreme, veličinu prihoda.
Zadatak marketinga u odnosu na privredno okruženje je: promena realnog dohotka, inflatorna kretanja, štednja, kreditna sposobnost stanovništva i modeli potrošnje – marketing mora da raspolaže ovim informacijama kako bi plasirao asortiman ponude proizvoda i usluga u skladu sa tražnjom.
Zadatak marketinga u odnosu na tehničko-tehnološko okruženje je da: prati promene i procenjuje na koji način one mogu da služe ljudskim potrebama. Radi pravilne procene vrednosti informacija i njihovog značaja za preduzeće, marketing treba da sarađuje sa istraživanjem i razvojem.
Zadatak marketinga u odnosu na političko-pravno okruženje je: izvršni direktori marketinga moraju dobro da poznaju sve zakone koji na bilo koji način utiču na poslovanje preduzeća. Potrebno je prikupljati podatke o poslovnom zakonodavstvu u svom okruženju ali i zemljama sa kojima se sarađuje.
Zadatak marketinga u odnosu na prirodno okruženje je da se usresredi na adaptaciju eko proizvodima, razumnom i racionalnom korišćenju prirodnih resursa, na problem energije, alternativne ambalaže i reciklaže.
Zadatak marketinga u odnosu na kulturno okruženje je da prati i istažuje trendove kulturnih promena, radi blagovremenog identifikovanja marketing mogućnosti ili ograničenja na prodaju i profit.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari