Odlomak

Uvod

Obrtni moment motora se preko transmisije (menjača i glavnog prenosa) prenosi na pogonske točkove i u zavisnosti od poluprečnika točka na njemu se ostvaruje vučna sila (FT) koja pokreće vozilo. Da bi se dobile vučne sile na pogonskim točkovima takve da bi u toku vožnje mogle savladati otpore kretanja koji se menjaju u širokom dijapazonu, potrebno je ostvariti veći broj uvećanja obrtnog momenta koji daje motor. Ove promene obrtnog momenta ostvaruju se u menjaču (broj promena zavisi od broja stepena prenosa u menjaču).
Osim gore navedene glavne funkcije menjača, njime se ostvaruje mogućnost kretanja vozila malim brzinama a pri stabilnim brojevima obrtaja motora, kretanje vozila unazad i razdvajanje motora od pogonskog mosta (menjač u neutralnom položaju a spojnica uključena), što je neophodno kada vozilo stoji u mestu a motor radi.
Prema načinu promene prenosnog odnosa menjači za vozila mogu se podeliti na dve glavne grupe: na menjače sa stepenastim prenosom i menjače sa kontinuiranim prenosom.
Stepenasti menjači koji daju konačan broj stepeni prenosa izvode se:

  •     sa kliznim zupčanicima,
  •     sa stalno uzubljenim zupčanicima i
  •     sa planetarnim prenosom.

Bez obzira na konstrukciju, menjači moraju ispuniti slijedeće zahteve:

a)  omogućiti postizanje najboljih vučnih karakteristika i karakteristika potrošnje goriva vozila, pri zadatoj karakteristici motora,
b)  lagano komandovanje,
c)  bešuman rad pri uključivanju bilo kog stepena prenosa.

Prvi od gore nabrojanih zahtjeva ispunjava se pravilnim izborom broja stepeni prenosa i odnosa među prenosnim odnosima na različitim stepenima prenosa. Povećanje broja stepeni prenosa daje mogućnost da motor radi na režimima koji su najbliži optimalnim u odnosus na obrtni moment i karakteristiku potrošnje goriva. Veliki broj stepeni prenosa uslovljava, međutim, komplikovaniju konstrukciju menjača,  povećanje  gabarita  i  težine.  Osim  toga,  povećanjem  broja  stepeni  prenosa,  kod  većine menjača se povećava vreme u kome dolazi do prekida prenosa obrtnog momenta na pogonske točkove (prilikom uključivanja pojedinih stepeni prenosa), što može, ne retko, dovesti do pogoršanja vučnih karakteristika,
umesto očekivanog poboljšanja.

Cena ovih menjača je znatno veća u odnosu na menjače sa manjim brojem stepeni prenosa.Drugi od zahteva u najvećem stepenu se ostvaruje primenom menjača sa stalno uzubljenim zupčanicima  gdje  se  uključivanje  određenog  para  zupčanika  izvodi  spojnicama  sa  sinhronima. Planetarni i hidraulični menjači obično imaju poluautomatsko ili automatsko upravljanje.Zahtev bešumnosti rada zavisi, u znatnoj meri, od tipa primenjenih zupčanika.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Maturski Radovi

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari