Odlomak

1.Uvod
Rastom populacije u razvijenim, ali i u nerazvijenim zemljama, kao i rastom potrosnje, proizvodnje i zivotnog standarda, raste i potreba za transportom ljudi, informacija, robe ilisirovina a samim tim i potraznja predmeta koji ce imati ulogu transportera i prosirenje kapaciteta saobracajnica. Taj konstantni rast je prirodan i ocekivan proces civilizacijskog razvoja i jedan od najvaznijih pokazatelja razvitka jedne celine (bila to porodica, drustvo ili se ovo odnosilo na celokupno covecanstvo).Ranije pomenuti transport se moze obavljati na mnogo nacina, i to se jednom recju naziva saobracaj. Saobracaj (u uzem smislu, izostavljajuci  informacioni, telekomunikacioni icevovodni) moze biti drumski, vazdusni, zeleznicki i vodeni. Neka najosnovnija definicija saobracaja bi bila da je saobracaj zapravo smisljeno i organizovano kretanje transportnih jedinica na mrezi saobracajnica sa ciljem prenosa ljudi, robe i informacija od jedne do druge tacke. U daljem tekstu, bavicemo se prevashodno drumskim saobracajem kao vaznim aspektom svakodnevnog zivota, najrazvijenijim vidom transporta ljudi i necim bez cega bi nas svakodnevni  zivot bio potpuno nezamisliv. Cinjenica da se se najveci deo svakodnevnog kretanja obicnog  coveka obavlja bas na drumovima i da je drum najosnovniji, najbrzi  I najjednostavniji  nacin da se osoba ili artikal prenesu od tacke A do tacke B (imajuci na umu svakodnevne potrebe modernog coveka i udaljivai se od koncepta masovnog i transporta navelike udaljenosti) govori u prilog autorovom izboru teme kojom cemo se u daljem tekstu baviti.

 

 

 

2.Drumski saobracaj

Definicija

Put se moze definisati kao osnovna jedinica infrastrukture drumskog saobracaja. Drumski saobracaj je, kao sto mu samo ime kaze, saobracaj koji se odvija na drumovima. On ima svoja pravila i uredjen je zakonima koji su, po kategorijama primenljivi na razlicite ucesnike u saobracaju, kao i velikim brojem opstih pravila koja vaze za sve i stvar su unutar drzavnih I medjunarodnih konvencija, kao i etike ucesnika u saobracaju. Primer konvencije koja uredjuje drumski saobracaj na globalnom nivou je Becka konvencija o drumskom saobracaju iz 1968.godine, doneta kako bi pojednostavila medjunarodni drumski saobracaj i standardizovala zakone i pravila koja se ticu drumskog saobracaja unutar zemalja potpisnica

Interesantna stvar  vezana za ovu konvenciju je da ona nije potpisana od strane SAD i Kanade,a da je potpisana od strane najveceg broja evropskih zemalja.Ogromna vecina svetskih zemalja je svoj saobracaj uredila brojnim pravilima i sistemom znakova, saobracajnih signala i pravila koja su vazeca za dati znak ili signal, kao i onih koja su vazeca u opstem smislu. Ipak, drumski saobracaj ne cine samo pravila. cine ga iinfrastruktura (sa svim putevima, petljama, mostovima i tunelima) na kojima se pravila primenjuju, i vozila zbog kojih je sve to i osmisljeno.

 

 

2.1 Podela drumskog saobracaja

Prema primeni, izgledu, dozvoljenoj brzini, pravilima koja na njima vaze i nacinu izgradnje, putevi se dele na:

1. Auto put- put koji ima 3 ili vise traka jednosmernih traka, fizizki razdvojene smerove I rezervisan je za brzi saobracaj. Auto put je najvisa klasa druma, ne prekida se raskrsnicama, semaforima, pesackim prelazima i na njemu su dozvoljene najvece moguce brzine.

2. Brzi put – put predviden za kretanje motornih vozila koji omogucava brzo odvijanje saobracaja gde su dozvoljene vece brzine i propusnost saobracaja je veca. Pri njihovoj izgradnji se moraju postovati neki medjunarodni standardi i to ih po hijerarhiji svrstava ispod Auto puta a iznad lokalnih i oni su ekvivalentni onome sto zovemo magistrala.

3. Ostali asfaltni putevi su svi oni putevi koji su po hijerarhiji ispod brzih puteva. To mogu biti manje prioritetni putevi koji se uglavnom koriste na nivou sreza i povezuju mesta koja nisu od velike vaznosti van lokalnih okvira.

4. Zemljani putevi, makadamski putevi i sl. uglavnom povezuju manje lokalne naseobinske jedinice i karakterise ih niska frekvencija saobracaja. Dakle, kao sto smo videli, drumovi i te kako podlezu definiciji i klasifikaciji. Osvrnimo se sad malo na prevozna sredstva. Ako bismo zeleli da ih klasifikujemo i opisemo osvrcuci se na to sta od nas zadata tema zahteva, uradili bismo to najopstije i podelili ih na vozila na sopstveni pogon, vozila bez sopstvenog pogona, zaprezna vozila i pesake.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari