Odlomak

Uvod
Kao ekonomski i organizacioni subjekt preduzece se osniva i posluje sa ciljem da ostvari odredjene poslovne rezultate. Motivi i ciljevi njegovog osnivanja, postojanja i poslovanja su pozitivni rezultati koji mu omogucuju opstanak i razvoj.
U uslovima trzisnog poslovanja, kada se na finansijskom trzistu kotiraju vrednosni papiri i akcije, interes preduzeca je da utvrdi realne poslovne rezultate.
Rezultati poslovanja su odredjeni materijalni, finansijski i drugi efekti, odnosno ucinci koje preduzece ostvari u odredjenom vremenskom periodu.
Raspodela rezultata poslovanja preduzeca predstavlja odreivanje i usmeravanje njihove namene i korišćenja za određene ekonomske potrebe i funkcije preduzeća.
U širem smislu, raspodela je faza procesa ukupne reprodukcije i predstavlja kariku – posrednika, između proizvodnje kao procesa stvaranja novih proizvoda (vrednosti) i potrosnje kao procesa njihovog trosenja.
Razlicita izvjesca ,bilanse i prikazi rezultata su sinteza ukupnog posla u akciji istrazivanja sto informiraju o revelantnim problemima,ali nam jasno definira cilj aktivnosti, dakle rjesenje.
Poslovni rezultati su ujedno i kontrola uspjesnostikoja nam pokazuje odstupanje u realizaciji i omogucava nacinkako da to popravimo.
Poslovni rezultat poduzeca se iskazuje razlikom ukupnih prihoda i ukupnih rashoda obracunatih za odredjeno kalendarsko razdoblje.
U vecini zemalja utvrdjena je obveza poduzeca da sastavi obracun za proteklu poslovnu godinu. Ti godisnji obracuni sluze poduzecu i drzavi jer se njima utvrdjuje obveza poduzeca
prema drzavi na temelju poslovnog rezultata.

 

 
Rezultati poslovanja I raspodijela

Cilj osnivanja svakog preduzeca kao posebnog ekonomskog subjekta jeste da ostvari odredjene rezultate (dobit). To proistice iz cinjenice da je preduzece osnovni privredni subjekt, a privredna aktivnost obavlja se sa ciljem zadovoljavanja potreba ljudi. Kao cilj poslovanja preduzeca postavlja se stvaranje proizvoda kojima se mogu zadovoljiti drustvene potrebe.Zato se proizvod smatra rezultatom poslovanja. Rezultati poslovanja predstavljaju odredjene materijalne I finansijske efekte ili ucinke koje preduzece ostvaruje u odredjenom vremenskom periodu. Prozvod koje preduzece proizvede u odredjenom vremenskom periodu iznose se na trziste, gde se razmenjuju za novac. Na trzistu se pojavljuju kupci za koje ovi prozvodi imaju upotrebnu vrednost. Time jos uvek nije postugnut cilj poslovanja preduzeca. Ukoliko je iznos novca dovoljan da se podmire ulaganja u elemente proizvodnje, kao I da jedan deo sredstava ostane za podmirivanje obaveza prema drustvenoj zajednici I da deo ostane za razvoj preduzeca.Tek je onda ostvaren cilj poslovanja.Raspodela ovako postignutih rezultata preduzeca predstavlja odredjivanje I usmeravanje njihove namene za odredjene ekonomske funkcije I potrebe preduzeca. Sire gledano, raspodela je faza procesa drustvene reprodukcije I predstavlja vezu imedju proizvodnje kao procesa stvaranja novih proizvoda, I potrosnje kao procesa njihovog trosenja.
Sva preduzeca se trude I teze da ostvare sto vece rezultate svog poslovanja uz minimalna ulaganja I trosenja.Rezultate poslovanja nije jednostavno prikazati.U praksi preduzeca oni se izrazavaju odredjenim merilima. Najznacajnija tri oblika izrazavanja poslovanja su:

• Fizicki proizvod
• Ukupni prihod
• Dobit

Ovi oblici rezultata poslovanja medjusobno su uslovljeni I povezani. Uslov sticanja profita (dobitka) kao nato – rezultata poslovanja jeste proizvodnja odredjenih upotrebnih vrednosti proizvoda ili usluga I njihova prodaja na trzistu.
Svaki od navedenih rezultata poslovanja preduzeca ima specificne karakteristike. Zato cemo u nastavku podrobno ukazati na njihov znacaj za preduzece, kao I na njihovu medjusobnu uslovljenost I povezanost.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Jedan komentar na “Rezultati poslovanja preduzeca”

Komentari