Odlomak

Uvod
Termin „inovacija“ je u svetu, u poslednjih dvadeset godina, postala kljucna reč u naslovu velikog broja knjiga iz oblasti preduzetništva, mendžmenta i strategiskog mendžmenta. Inovacija predstavlja svaki sistem organizovanih i svrsishodnih aktivnosti usperenih na stvaranje promena ( novi proizvod, proizvodni proces, organizaciona struktura, stil upravljanja itd.).
Etimološki, termin inovacije potiče od latinske reči INOVARE , što znači napraviti nesto novo.
Inovacija, u suštini predstavlja unapređenje tehnologije. Inovacija je novi proizvod, usluga, proces, tehnologija je nastala primenom sopstvenih ili tuđih rezultata naučnoistraživačkog rada, otkrića i saznanja , kroz sopstveni koncept, ideju ili metod za njeno stavranje, koja je sa odgovarajućom vrednšću plasirana na tržište.

Piter Draker ističe da: „ Inovacija prestavlja radnju, koja obdaruje novim kapacitetima za stvaranje bogatsva. Inovacija , u stvari, kreira resurs. Ne postoji takva stvar u svetu, kao sto je „resurs“, sve dok čovek ne nađe upotrebnu vrednost nečega u prirodi i to nešto ne obradi ekonomskom vrednošću. Sve do tada, svako postrojenje znači samo korov, dok sva ruda znači samo jednu od bezbroj stena. Pre samo nešto više od jednog veka ni mineralna ulja koja su šikljala iz zemlje nisu predstavlja resurse, niti boksit, ruda aluminijuma. Oni su čak bili štetni, jer su zemljište činili neplodni.“

Menadžment je proces oblikovanja i održavanja okruženja u kojemu pojedinci radeći zajedno u skupovima ostvaruju odabrane ciljeve. To znači proces postizanja zemljinih rezultata kroz efikasno korišćenje ljudskih i materijalnih resursa.

 

 

 

 

Promene i inovacije

Pod poromenom podrazumevamo izmenu postojećeg stanja stvari. Brojni faktori u savremenoj privredi pokreću promene i nadvladavaju faktore koji su za održavanje postojećeg stanja stvari. Sa stanovništva pojedinačnog preduzeća oni mogu biti eksterni i interni. Ne samo na poslovnoj i makro sredini, već i u internoj sredini preduzeća deluju snage koje pokreću i koje ograničavaju promene.

Pod promenom se podrazumevaju sve modifikacije postojećeg načina funkcionisanja preduzeća. Promena ima inovativni karekter kada je preduzeće prvi ili veoma rani korisnik nove ideje, među velikim brojem preduzeća u istom ili sličnom područiju poslovanja. Promena inovativnog karaktera predstavlja vezu izazova, zahteva poseban napor i skopčcana je sa razlikom. Uvek je teze uraditi nešto zaista novo, nego samo nešto različito u preduzeću. Inovacija he pojava nove ideje, a inovacija je korisna primena nove ideje.

Strategijski način razmišljanja je potreban da preduzeće ne bude zatečeno efekitima promena u mikkro i makro sredini. Naime problem za preduzeće nastuju kada promene u sredini nisu praćene prilagođavanjem preduzeća na adekvatan način. Nepovoljne promene u sredini i nesposobnost regovanja preduzeća na njih stvaraju neusklađenost između potencijala preduzeća i zahteva sredine. Promene u sredini mogu biti u osnovi pozitivne na preduzećue ali neadejvatno reagovanje preduzeća na njih može dovesti do produbljenja neusklađenosti između potencijala preduzeća i zahteva sredine. To u dobrom broju slučajeva znači da se iznalaže novi odnosi između aktive i sličnosti preduzeća i zahteva tržišta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari